Gør det selv solcelle anlæg med batteri lager

Hej,

Jeg har erhvervet mig 12 bly batterier fra et UPS, jeg tror batterierne er i fin tilstand hvad jeg ved af. Der er lige under 9kw totalt. Må man lave sådan en anlæg selv, jeg påtænker at finde en kina inverter og finde nogen passende paneler. Det vil blive en brøkdel af hvad sådan en anlæg koster normalt. Hvad koster det at få en elektriker til at koble inverteren på tavlen ? Hvad er det han egentligt gør ? Sætter han udgangen fra inverteren inden HPFI relæet ?

/donnib


 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Elektrikeren monterer et specielt (og noget dyrere) HPFI relæ efter converteren og monterer tilslutningen før dit nuværende HPFI relæ. Prisen for arbejdet kan jeg ikke udtale mi om. Når du ikke køber et færdigt anlæg, skal du selv sørge for CE mærkningen.


fase
S. Fabrin skrev den 12-07-2019 07:16:44

Elektrikeren monterer et specielt (og noget dyrere) HPFI relæ efter converteren og monterer tilslutningen før dit nuværende HPFI relæ. Prisen for arbejdet kan jeg ikke udtale mi om. Når du ikke køber et færdigt anlæg, skal du selv sørge for CE mærkningen.

Ok tak, jeg må lige spørge hvad det koster.  Jeg tænkte på at finde en kina model her i EU og ikke importere selv men ja selv der skal man være forsigtig med CE mærket.


 

De der varevognsbatterier, tåler ikke fuld afladning ret mange gange.


 

uldal skrev den 12-07-2019 17:35:40

De der varevognsbatterier, tåler ikke fuld afladning ret mange gange.

 så det er en dårlig ide kan jeg fornemme ?


 

Annonce

Du skriver i dit første indlæg, at batterierne er fra en UPS og er på 9 kW, hvor du har angivelsen på 9 kW fra skriver du ikke noget om. Derfor vil besvarelserne til dine spørgsmål være lidt gætteri. Samtidig skriver du, at du vil koble dig på nettet. Har du overvejet Ø-drift, når du nu har batterier? Du har ikke angivet størrelsen (antal W) på de solceller, du agter at købe. Med hensyn til afladning af batterierne er det et spørgsmål om at have en automatik, som måler spændingen på batterierne og afbryder, når spændingen er lav nok.


fase

Hvad er kapaciteten på batterierne? 

9kw siger kun noget om den momentane effekt du kan trække, ikke hvor længe. Det har stor betydning for driften af anlægget at vide kapaciteten så man kan dimensionere og indkøbe øvrigt materiel herefter. 

Korrekt at du ikke må sende mere end 6kw tilbage i nettet, men man kan ikke forhindre folk i at aftage det selv. 

Jeg har en kollega som også har samlet ups batterier, og sat på sit eksisterende solcelle anlæg på den simple måde. 

Dvs. han holder banken på 12 el. 24 volt og driver lavspændingsgrej i hjemmet fra batterierne. Så som modem, belysning mv. Endvidere kan man købe meget grej som er lavet til lavspændingsdrift i camping/maritim butikker. 

Banken bliver ladt op af en autolader når solen skinner. 


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 13-07-2019 10:39:29

Hvad er kapaciteten på batterierne? 

Modellen er Sprinter P12V1575 (her er datablad),  der står 65Ah på dem så min regnestykke var 12stk x 65Ah x 12V = 9360W men nu kan man jo aldrig trække det og så er det også det med batterierne er brugte så jeg ved ikke reelt hvor meget man kan få ud.


 

S. Fabrin skrev den 13-07-2019 09:40:38

Du skriver i dit første indlæg, at batterierne er fra en UPS og er på 9 kW, hvor du har angivelsen på 9 kW fra skriver du ikke noget om. Derfor vil besvarelserne til dine spørgsmål være lidt gætteri. Samtidig skriver du, at du vil koble dig på nettet. Har du overvejet Ø-drift, når du nu har batterier? Du har ikke angivet størrelsen (antal W) på de solceller, du agter at købe. Med hensyn til afladning af batterierne er det et spørgsmål om at have en automatik, som måler spændingen på batterierne og afbryder, når spændingen er lav nok.

 Jeg har lige skrevet hvilken batteri det er samt datablad lige over. Hvordan gør man når man kører Ø-drift ? Trækker stikkontakter til de steder hvor man skal bruge fra sol eller flytter kabler fra el tavlen til en separat tavle som kun er til sol ? Jeg forstår at der findes invertere med stikkontakt så hvis der ingen sol er og batterierne er flade så kan den trække fra el nettet.

Omkring solceller har jeg fået at vide at sådan noget som det her er godt :

https://www.ebay.com/itm/16-paneles-fotovoltaicos-placa-solar-280W-tot-4480W-policristalino-/253870286763?_ul=DK


 

Det du har regnet ud er watttimer, 9,36 kilowatt i en time. Du kan ikke undlade h'et i dit resultat når det indgår i dit oprindelige datasæt. 

Det er et udtryk for kapacitet, og ikke effekt. 

Taler vi om effent vil du også sagtens kunne trække 18kw da ups batterier er lavet til at levere en rimelig høj strøm. Faktisk kan du trække over 1500w pr. batteri. Jf. Databladet. 

18kw kontinuerligt effektforbrug på en 9kwh kapacitet giver så en halv times driftstid hvis man kører banken helt i bund. 

Du skal dimensionere anlægget efter at du kun meget sjældent aflader til den halve kapacitet eller der under, da batterierne slides hurtigt herved. 


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis