Er dette snavs eller asbest ?

Jeg prøver lige mit oplæg med billeder. 

Vi har en garage med asbesttag. Den er utæt og har været det i flere år inden vi købte huset. Alle plader er intakte og ellers i ret god stand. Der hvor regnvandet kommer ned er der en støvet grå masse på træet. Er dette “bare” snavs fra taget eller er det asbeststøv fra de intakte plader som dermed forgifter hele garagen ? 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis taget er utæt, kan pladerne vel ikke være “i god stand”? Hvis det er i tagrenden du ser det grå snavs, er det pladerne der nedbrydes. Hvis de eternitplader er fra 70’erne, indeholder de asbest.


 

Det er ikke tagrenden men på trælægterne der holder træet. Pladerne er intakte, og det ligner det regner ind i samlingerne og ikke ned fra selve pladerne. Men så er spørgsmålet bare om der så vil være livsfarlig asbest i det “støv” som så sidder fast på træet som er kommet med ned med regnvandet. Hælningen på taget er meget lav.  Jeg er født efter asbest blev forbudt og er førstegangs husejer. Så jeg forsøger bare at få kendskab til om min garage er potentielt livsfarlig. 

Der er sikket asbest i det støv der ligger på lægter. Men det er ikke livsfarlig. Sygdommen der med sikkerhed er relateret til asbest hedder lungehindekræft. Det har været ret udbredt omkring eternit fabrikken i Nr. Sundby, men er ellers meget sjældent forekommende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så du vil mene at vi stadig godt kan bruge vores garage de få gange vi er derinde for at hente plæneklipperen ? 

Hvis hældningen er meget lille er det måske derfor taget er utæt. Kan ikke lige huske minimum taghældning for eternittage.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce

Ja det mistænker jeg også. Hældningen er nemlig rigtig lav. 

Minimumshældningen for eternittage er 15 grader. 

Jeg har tidligere læst, at asbestholdige eternitplader skulle indeholde omkring 10% asbest, så dit støv er jo ikke rent asbest. 

Mange asbesttage har de samme render, typisk efter spuling af taget. Mit eget asbesttag har også nogle af disse plamager på taglægterne. 

Jeg ville blot lade plamagerne være. Er du utryg, kan du befugte dem med en vandforstøver og vaske dem ned med en klud og en spand vand. 

Jeg vil nu ikke betegne din garage som værende livsfarlig at opholde sig i. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tusind tak for dit svar Wezio. Det gav mig lidt ro i maven igen.

Jeg havde noget lignende under mit eternitskifertag (med asbest). Fik lavet en test hos Goritas (de sender en gelplade som du trykker ind i støvet og sender tilbage til dem). Heldigvis ikke noget hos mig. Men det gav ro i sjælen. Kostede omkring 700kr.

Jeg ville nok ikke prøve at vaske det ned. Ville nok male hen over det. Så er det låst inde i malingen. Evt bruge forankringsgrunder.


Med den hældning på taget kommer det jo igen næste gang det regner og vinden er i den "rigtige" verdenshjørne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også