Træhus sikring mod dyr under huset

Jeg er igang med at bygge et kolonihave hus på 45m2.  

Det er støbt på punktfundamenter og består af træskelet i gulv vægge og tag. Det er hævet 10cm fra jorden af.
Jeg vil gerne ha sikret huset fra at mus, rotter, mår osv søger ind under huset og ødelægger isoleringen i gulvet.  Indtil videre har jeg i 2 rum sat volierenet mellem spærene før jeg har sat isoleringen ned.  Men det er et helvedes bøvl.:  

Kan man gøre det langs soklen på en anden nemmere måde





 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

kunne jeg evt bare skrue forskallingsbrædder i bunden så isoleringen er beskyttet ?


 

Den bedste og gennemprøvede metode er at nedgrave eternitplader. De fåes glatte og i flere dimensioner, som kan tilskæres. Du skal mere end 30 cm under jorden.

Alternativt, som en sikker måde, er at slå forskallinger op under spærene, så de rager nogen cm ud på hver side. Fyld ud - før isolering med eternitplader. Læg en lille 15 mm liste i bunden og så isolering. Selvfølgelig er der frit lejde under huset, men de kommer aldrig ind. Tråd holder ingenting ude. De bider sig gennem.


 

Det du har lavet indtil videre er fint til at bære isoleringen. Desværre er det værdiløst ift. mus, de skal kun bruge 7 mm. Hul for de mindstes vedkommende. 10 cm. luft under remmen er også for lidt, når der skal være plads til luftventiler i de eternitplader du skruer på remmen, og graver ned i jorden. 10 cm. rem, 20 cm. luft, og 30 cm. ned i jorden, så er du nogenlunde kørende. For øvrigt: Du bruger ikke trykimp. til rem. Det kommer du nok til at fortryde, med mindre det er noget du skal sælge i en fart, ellers køb noget god grunder, det mest giftige du kan finde, og giv ihvertfald rem et par gange. Nå ja. Rem i 45x95, det er ikke så tit vi ser det.

Mvh. og god sommer


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Som elmek skriver, virket remmen noget spinkel. Det er måske reglar du har brugt? Jeg synes også der kunne være lidt mere luft under og en dug. Der er for lidt understøtning til spærene. Og sidst: hvordan isolerer du væggene? 


 

Det var et gammelt billede det jeg smed op der.  
Ja remmen er "kun" 45x95. Det fik jeg anbefalet til et kolonihavehus.  Der er understøtning under hvert eneste gulvstrø pr 2,0m. :) 

Jeg troede faktisk ikke jeg måtte bruge trykket træ til remmen så derfor har jeg ikke brugt det. Det er dog blevet pakket ind i vindpap helt om.   Men I tænker nok fugten nedefra. 


Den bedste og nemmeste løsning jeg kan høre mig til er forskallingsbrædder i bunden. Så jeg hurtigt videre. bør de være trykket?


 

Annonce

Der skal nu mere end vindpap til at redde den rem. Minimum bør du have murpap mellem punkter og træet.


 

uldal skrev den 11-07-2019 12:14:14

Som elmek skriver, virket remmen noget spinkel. Det er måske reglar du har brugt? Jeg synes også der kunne være lidt mere luft under og en dug. Der er for lidt understøtning til spærene. Og sidst: hvordan isolerer du væggene? 

 
Det er spærtræ jeg har brugt, dog kun 45x95. Det står meget solidt alligevel.

Remmen har punktfundament pr 1,5-2m gravet ned i 90cm i en diameter på ca 35cm.

Dugen er det for ukrudt om at gøre? 

 Jeg isolerer væggene med stenuld.  


I forhold til forbindelsen mellem punktfundamenterne og træet står det jo på stolpesko så murpap burde vel ikke være nødvendigt?  Er det ikke kun på fuldsøbt sokkel man gør det


 

Stolpesko er fint. Bundrem og strøer forsvinder hurtigt når de ikke er trykkede, grundet opstigende grundfugt.

Læg en folie(fugtspærre) ud under huset, direkte på jorden, denne fastgøres med stenskærver, perlesten, eller lecanødder i et tyndt dækkende lag, eller et lag gamle havefliser. Så får du stoppet det meste opstigende fugt, fliser vil også stoppe gnavere. 

Grund træet med trætjære, specielt alle steder der vender mod jorden.

Etabler rigelig med udluftning under huset. Husk insekt net i ristene. 

Etabler tæt dampspærre over isoleringen, hvis huset skal opvarmes om vinteten. 

Endeligt skal alt byggeri i dk overholde bestemmelserne i bygningsreglementet, da kommunen ellers kan komme efter dig. Forsikringen ligeså. 


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 11-07-2019 20:40:19

Stolpesko er fint. Bundrem og strøer forsvinder hurtigt når de ikke er trykkede, grundet opstigende grundfugt.

Ja okay, det undersøger jeg lige så. har ikke oplevet problemer med det før.

Læg en folie(fugtspærre) ud under huset, direkte på jorden, denne fastgøres med stenskærver, perlesten, eller lecanødder i et tyndt dækkende lag, eller et lag gamle havefliser. Så får du stoppet det meste opstigende fugt, fliser vil også stoppe gnavere. 

Det var faktisk en rigtig god ide. Det vil jeg gøre.  Har i forvejen en masse gamle 40x40 fliser der ellers skulle på losseren.   Hvilken 


Grund træet med trætjære, specielt alle steder der vender mod jorden


Etabler rigelig med udluftning under huset. Husk insekt net i ristene. 

Etabler tæt dampspærre over isoleringen, hvis huset skal opvarmes om vinteten. 

dampspære? - jeg har lige netop hørt at når man kun isolerer med 100mm så skal man ikke bruge dampspære.



Endeligt skal alt byggeri i dk overholde bestemmelserne i bygningsreglementet, da kommunen ellers kan komme efter dig. Forsikringen ligeså. 

Nu er det en kolonihaveforening og mit byggeri overholder alle reglerne i byggeregulativerne, og det er deslige godkendt. Både af foreningen og kredsen som godkender byggeri i kolonihave regi. 




 

Nu er det en kolonihaveforening og mit byggeri overholder alle reglerne i byggeregulativerne, og det er deslige godkendt. Både af foreningen og kredsen som godkender byggeri i kolonihave regi. 

Til orientering er bygningsreglement det gældende, og  vil til hver en tid trumfe hvad en lokal forening har af lokale bestemmelser. Blot så du er opmærksom på det. 

På samme måde som der er lovgivet omkring elinstallationer mv. 


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis