Flydende solcelle springvandspumpe

Vi har ofte talt om at få et springvand på terassen. Ikke noget stort og  arbejds/anlægskrævende. Nu så jeg en solcelledrevne flad tallerken med pumpe. Det så ud til at kunne bruges i et mindre kar/fuglebad. 

Det er ret smart, hvis det altså fungerer. Er der nogen af jer, der har sådan en flydende tallerken? 

Ingeborg


Når lysten driver værket
Vi har ofte talt om at få et springvand på... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Løsningen hed ikke fuglebad, men bålfad fra Jem&fix til 249 kr. Det ser rimeligt ud og har den rigtige størrelse. Fadet ruster hurtigt og det er nu rustbeskyttet og malet indvendig med Hammerite til metal i en grøn farve. Jeg mangler at male fadet udvendigt. 

I øjeblikket flyver det med birkefrø, som stopper hullerne i dyserne. Derfor er jeg ved at betrække et metalstativ med et fintmasket net, som kan holde skidtet væk fra at blive suget ind i pumpen. Mange udfordringer, men jeg er glad for springvandet.

http://strikingeshave.blogspot.com/2019/08/solcelle-springvand.html

Ingeborg



Når lysten driver værket
Allerede sidste år fandt vi løsningen på en "beholder" til springvandet. Det blev et bålfad fra Jem&Fix. Springvandet holdt de lovede 1000 timer, så vi var så glade for det at vi i år har investeret i tilsvarende fra Solar.dk. Det ligner det andet til forveksling, men tilslutningen til dyserne er lidt tykkere. Der er de samme dyser som i det første. Bålfadet fik en indvendig behandling med  metallak sidste år. Jeg brugte resterne af Hammerite lakken. Der kom små steder med rust. Udvendigt rustede det totalt. I år har det fået en ordentlig tur med diverse rustbeskyttelser. Problemet med at holde den flydende skive i midten har vi løst ved at save bunden af en plastikpotte, lægge sten i midten og den omvendte afsavede bund ovenpå.Potten udenom og springvandet  i midten af denne. Man må afpasse højden af potten- og størrelsen sådan at skiven flyder ovenpå og vandstanden er acceptabel. Bliver vandstanden for lav -udenom og indeni potten, skygger randen for springvandet.
Der er ikke noget vandtab i stille vejr, men i blæsevejr ryger der en del vand udenbords. De dage sætter vi en anden dyse på, som bare giver en lidt tyk stråle.Det er den der ses på billedet. Nu er vi tilfredse med "anlægget".


Når lysten driver værket
Hele arrangementet, det svære er at finde en passende beholder med stor overflade. Bålfadet måler 61cm Ø. Når der begynder at falde birkefrø og andet stads ned fra himlen, trækker jeg et sort fintmasket net over fadet.Det ses faktisk ikke, men holder dyserne rene.

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også