Schuko m/jord i stikkontakt u/jord?

Hej. 

Har bestilt en schuko stikdåse med 10 udtag, med jord, men er kommet i tvivl om en sådan må sættes i en stikkontakt der ikke har jordforbindelse? 


Mvh. 

Hej.  Har bestilt en schuko stikdåse med 10 udtag... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej igen.

Der er åbenbart ingen strøm i det første stik af stikdåsen. Jeg har prøvet 2 forskellige ting, begge indikerer lige kort med strømlyset, og slukker så derefter.

En af jer der kan tilbyde en forklaring på det?

Hej igen.

Jeg havde så stikket ude af stikkontakten, og kan se at der faktisk er 3 huller deri, det må jeg vel have glemt. Har så læst, at det ikke nødvendigvis betyder at der er jordforbindelse.

En af jer der ved hvordan det kan tjekkes? Skal man have fat i en elektriker, og hvad koster det, sådan cirka?

Mvh.

Er der tre huller i stikket (det er normalt i et schukostik), eller er der tre huller i stikkontakten? Hvis du vil undersøge om der er jord i stikkontakten, skal du kikke bag på den og se om, der er tre ledninger med forskellig farve i de tre klemmer. Det er også ligegyldigt om, der er jord i stikkontakten, hvis du bruger et schukostik, for det eneste, der passer sammen er afstanden mellem stikbenene og deres tykkelse.


fase

Klip/demonter schukostikket af og monter en dansk stikprop med jord. Hvis du vil lave det du skriver i dit indlæg, skal du montere et schukoforlængerled. Du må ikke montere en stikprop i den anden ende, så får du jo en forlænger med stikprop i begge ender. Det er absolut NO-GO.

Hvorfor sætter du ikke bare din schukostikprop i stikkontakten, når det er en computer og en skærm.


fase

Ja, mente et stik til stikkontakten i den ene ende, og et schuko forlængerled i den anden ende, mener også det var det jeg skrev :)

Har læst i andet forum, at jordforbindelse også kan tage statisk elektricitet, der måtte have ophobet sig i edb udstyr.

"efter som den er en bedre til at lede strøm vil den også tag eks statisk strøm som kan ophobe sig i edb udstyr (ved eks mange netværk der er sat sammen kan give potintiale forskeld, du kende det sikkert fra kabelmodem eller antenne stik. Den er ikke for sjov, og mange HI-FI folk er glade for den :)"

Tænkte at købe et stik med dansk jord, en ledning og så en schuko stikprop i den anden ende. Det kan vel godt fungere?

Når du forbinder din computer og skærm sammen ved at sætte schukostikkene fra de to dele i den fordeler med schukostik, du har købt, bliver potentialeforskellen mellem de to ting udlignet via den jordforbindelse, der er i fordeleren. Du har jo en udlignigsforbindelse gennem den jordforbindelse, der er i fordeleren. Du kan heller ikke være sikker på at der er en aktiv jordforbindelse i stikkontakten. Det kan være afhængig af installationens alder, om der er krav om jord eller det er OK med bare et HFI relæ.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis