Schuko m/jord i stikkontakt u/jord?

Hej. 

Har bestilt en schuko stikdåse med 10 udtag, med jord, men er kommet i tvivl om en sådan må sættes i en stikkontakt der ikke har jordforbindelse? 


Mvh. 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan kun bruge den som alm forlængerledning. Fer kommer jo ikke jord frem til dåsen. Har du noget der skal tilkobles, som kræver jord, skal du have jord i stikkontakten. Hvis feks du har købt apparater med Shuko jordprop, skal der jord til.


 

Schuko stikproppen kan fint gå i en stikkontakt uden jord. Hvis brugsgenstanden kræver jordforbindelse, skal der bruges materiel, der giver jordforbindelse. Så du må gerne slutte din schuko stikdåse med 10 udtag til en stikkontakt uden jord, hvis brugsgenstandene tilsluttet stikdåsen ikke kræver jord. For øvrigt gård en dansk stikprop uden jord fint i schuko udtaget.


fase

Har ingen stikkontakter med jord, men har nogle genstande der er beregnet til jord, så har ikke rigtig noget valg, andet end at slå det til uden jord.

Nej, en pc og skærm. 

Det ville ikke på noget tidspunkt ødelægge min nattesøvn. Dine schukostikpropper  forbinder så jord fra PC og skærm med hinanden. Det har jeg brugt sådan i mange år.


fase

Der er ingen fordybning i stikkontakten. Hvad med det, bør man bekymre sig om at der er en smule af stikkets metal, der hvor jordforbindelsen i et schuko-stik skulle skabes, der er eksponeret?

Scukostikproppen passer jo kun i en tilsvarende stikkontakt, sådan er det. Jeg går heller ikke og prøver at skabe kontakt til det metal, som skal skabe kontakt til jordforbindelsen. Jordforbindelsen er jo placeret sådan, at du aktivt skal skabe forbindelsen med f.eks. en strikkepind af metal. Glem det med mindre der er absolut krav om jordforbindelse. Her tænker jeg på f.eks. husholdningsmaskiner, som vaskemaskiner o.lign.


fase

Hvis du med dit spørgsmål mener om det er risikabelt/problematisk at jordfladerne i stikproppen er eksponeret for berøring er svaret nej. Det er den samme jord som alligevel kan berørøres på kabinettet på din pc. Jord skal jo have 0 potentiale optimalt set, eller så tæt man kan komme, derfor er der ingen umiddelbar berøringsfare.

Ved en fejlstrøm til jord er du beskyttet af boligens hpfi relæ, når du ingen aktiv jordleder har. 


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis