Vægophængt bordplade monteret i lecablokke?

Hej

Jeg vil gerne montere en 3 meter lang bordplade for enden af et værelse. Bordpladen fylder hele rummets bredde, så jeg havde tænkt mig og skrue en tværgående liste/lægte på hver væg i siden samt en i bagvæggen, som bordet kan hvile på. Lyder det som en fornufting løsning? Og vil det det være nok støtte for en laminat bordplade, uden at den begynder at "hænge" hvis der kommer vægt på?

Væggene er lavet af lecablokke. Hvordan ville I montere disse lægter på væggene, så de kan bære et tungt bord med diverse ting på?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal både have en sarg foran + et støtteben eller buk midtvejs. En laminatplsde er bare spånplade. Ophæng min en skrue pr 1/2 meter og min  lægtens tykkelse x 3, 6-8 mm . Kraftige rawl plugs.

Men jeg vil fraråde at nogen sætter sig på kanten.


 

En sarg er en liste på feks 50-60 mm højde og 30 mm tykk., der skrues op i bordpladen i fuld længde, ca 7-10-12 cm fra forkanten. Den stiver hele pladen af, så den ikke begynder at synke sammen på midten. Men jeg vil nu anbefale dig, at sætte et ben midt på.


 

Og bordbenet skal monteres på undersiden af sargen?

Sådan har jeg nu gjort flere steder - eller min far har sat dem op. Det ene sted i en gipsvæg, og det andet sted i "råt træ" (et udhus). Nu prøvede jeg ikke lige at sætte mig på den i gipsvæggen, men der var ingen problemer med at have tunge ting som TV, computerskærm mv på (den gang de var med billederør, så de vejede som et ondt år. 

Det i skuret kunne jeg sagtens side på, også med 2 tunge skærme på + alt muligt andet rod. 

Begge steder havde jeg hverken sådan en Sarg på, eller et ben på midten.

Annonce
fuerzzz1 skrev den 10-07-2019 19:04:59

Sådan har jeg nu gjort flere steder - eller min far har sat dem op. Det ene sted i en gipsvæg, og det andet sted i "råt træ" (et udhus). Nu prøvede jeg ikke lige at sætte mig på den i gipsvæggen, men der var ingen problemer med at have tunge ting som TV, computerskærm mv på (den gang de var med billederør, så de vejede som et ondt år. 

Det i skuret kunne jeg sagtens side på, også med 2 tunge skærme på + alt muligt andet rod. 

Begge steder havde jeg hverken sådan en Sarg på, eller et ben på midten.

 Hvor langt var bordet ca? Samt bordtype?

Jeg tænker at når det er ca. 3 meter langt, at det er en god idé med lidt ekstra understøttelse. Det ville dog være dejligt at slippe for benet.

uldal skrev den 10-07-2019 18:58:29

En sarg er en liste på feks 50-60 mm højde og 30 mm tykk., der skrues op i bordpladen i fuld længde, ca 7-10-12 cm fra forkanten. Den stiver hele pladen af, så den ikke begynder at synke sammen på midten. Men jeg vil nu anbefale dig, at sætte et ben midt på.

 Kan jeg bruge dette til min sarg?

https://www.jemogfix.dk/skillerumslaegte-38-x-57-mm-x-3-0-m/4110/038057-0300/

Yes, men træk lige kanterne af med en høvl, så man ikke rammer en skarp kant med låret og kør den over med sandpapir. PS: der skal jo være balance mellem bordhøjde (72 cm) og muligheden for at få benene ind under pladen uden at jokke knæene ind i sarg. Evt ben skal op under pladen og sikres med to skruer gennem sargen. Når du sætter skruer op gennem sarg og ikke helt gennem bordplade, så er det en kæmpe forstærkning at påføre hvis trælim på hele anlægsfladen.

PS du kam bruge lægterne hele vejen rundt på væggene.


 

OK, jeg troede du lave et i træ. Det viste ben skrues op under bordpladen med spånpladeskruer. Træk benets montageplade helt ud til sargen, så støttes den, når der bliver sparket på benet eller kørt på med en stol. De spånplader med laminat er noget djævelskab at holde skruer fast I. Hvis du vil sikre endnu mere, kan du stemme ud med et stemmejern i sargen, så der bliver plads til at skubbe benets plade ind under, før fastskruning. Så render det ingen steder.

Noget helt andet er, at hvis du sætter et ben op under midt på langsiden, tror jeg slet ikke du behøver en sarg. 


 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis