Solcelleanlæg på udhus 25kvm

Hejsa. 

Jeg er ved at tegne mit udhus / skur / værksted og tænker at investere i solceller til taget.

Taget bliver flad tag, evt med en lille hældning. 

Er der nogle gode råd her til hvordan jeg udnytter arealet bedst, så jeg får flest muligt ud af solcellerne? Hvilke solceller vil være optimale at bruge? 

Hvilken vinkel på taget vi være optimalt? 

Hvor mange kwh kan jeg regne med at hive hjem pr år på op til 25 kvm? 


Tak 




 Vh.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Solcellernes vinkel på taget kan være ca. 45° så solens stråler kommer så tæt på vinkelret ind på solcellerne. Hvor meget der kan produceres, ved jeg ikke. Hvad vil du gøre med det, du producerer?


fase

Hvis du går ind på solcellepriser.dk, får du en udførlig forklaring på de tre typer anlæg man kan montere. En anden ting, du skriver, som springer i øjnene er “fladt tag - evt med lille hældning”.

Alle tage skal af med vandet og have en hældning i forskellige grader. Så uanset, må du beregne et fald på taget.

Prøv at lade ideen rende gennem hovedet, at du re-vurderer tagopbygningen og simpelthen laver det i 35-35˚. Dit solcelleanlæg vil falde meget bedre ind i omgivelserne, hvis cellerne bliver montere glat på taget el med minimum opklodsning. Du opnår så også - og det er ikke ubetydeligt, at derbliver stuveplads under taget.


 

jeg har et lign setup på 2 næsten flade tage (hælder 5 grader mod øst.)med hver sit 3 kw anlæg og har ligeledes et 3` anlæg i sommerhuspå 2.5 kw som hælder 35 grader mod syd.

jeg kan således sammenligne de 3 anlæg og de flade producere mest (men er også størst). alle anlæg er uden nævneværdig skygge påvirkning.

de 2 flade bygninger, er dels garage og dels værksted. de er 25-30 m2 og står i skel hvorfor hældning ikke er muligt pga højde restriktioner.

på hver bygning er monteret solceller som ud over hældning på 5 grader mod øst er vinklet ganske svagt mod syd (5 grader)

de ligger således næsten fladt og er ikke nævneværdige synlige fra vejen.


og så lidt fakta - ja de producere lidt mindre end hvis de havde 35-45 grader mod syd, men kun 10-15% mindre set over året. dette skyldes at solen kan ramme paneler i flere timer og  specielt diffust lys rammer bedre på vandrette. om sommeren produceres lige fra solopgang til solnedgang og derved er dags produktion på vandrette paneler højere end på produktionen ved 35 grader.

om vinteren fås tilgengæld mindre og stort set kun indirrekte sol men solceller producere også på indirrekte lys.

fakta er at vandrette har en højere sommer produktion og mindre vinter produktion - optimalt er derfor 35-60 grader da man så jævner produktionen mere fladt ud over året - jeg gemmer i elnettet så betyder ikke så meget om der produceres om sommeren eller vinter.

ved ø drft vil det være dumt med vandrette paneler.

de 10-15% mindre produktion har jeg så kompenceret for ved at tilføje 2 ekstra paneler til hver anlæg. i princippet er det 2 x 3kw anlæg, men begge anlæg har 500 watt mere så panelerne er på i alt 3.5 kw mens inverter er på 3 kw.

hver anlæg har 2 strenge med hver 7 paneler i serie (optimalt for min type af inverter/ solcellers karakteristik)

(lovkrav om maks 6kw gælder enten solceller ELLER inverter, man må således gerne have flere watt solceller)

min peek produktioner i følge inverter er 2,9 kw og oftes produceres mellem 2.4 og 2.8 kw mellem kl 10-18.


Du kan derfor trygt placere paneler næsten vandret og blot bruge 3-6000 kr mere på et par ekstra paneler. det vil give dig bedre ydelse og du vil have fine usynlige paneler.


her står lidt om hvad man teoretisk kan forvente at miste - bemærk at mine ikke er 0 grader men vinklet 5 grader.

https://www.civicsolar.com/article/solar-array-tilt-angle-and-energy-output

dvs et dokumenteret mindre effekt på teoretisk ca 10%.

ved at tilføje flere paneler på 16% fås et større udbytte end ved de normale 35 graders optimale hældning.

dertil at ovennævnte ikke tager højde for at vandrette har lidt større produktion ved inddirrekte diffust lys (som vi har en del af i dk)

og husk at solceller vejer noget. Det skal taget sku kunne holde til. 

https://www.avisen.dk/solcelle-bommert-kan-koste-lille-firma-dyrt_219607.aspx

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis