Bygge terrasse - hvilke brædder?

Hej,

Jeg står for at skulle bygge en ny træ terrasse, men er i tvivl om hvilken træsort der vil være bedst at anvende til formålet. Det er en udendørs terrasse, som står frit og derfor vil være udsat for vind og vejr - regn, sne, osv. Hvad vil være det mest modstandsdygtige træsort at vælge.



Med venlig hilsen
Kristoffer
Læs mere om Rionet

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lærk - det køber du billigst og bedst på savværkerne som blokvarer du selv høvler til.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 10-07-2019 15:55:56

Lærk - det køber du billigst og bedst på savværkerne som blokvarer du selv høvler til.

 Okay. Når du siger savvæk, hvordan finder man så et sted hvor man kan købe det? Skal lige siges, at jeg ikke er super handy :)


Med venlig hilsen
Kristoffer
Læs mere om Rionet

Savværker finder du på nettet. Der står også hvad de tilbyder, men jo mere det skal forarbejdes, jo dyrere bliver det.

Blokvarer betyder standard opskæringer beregnet til videre forarbejdning - typisk møbelproducenter eller byggefirmaer.

Ved køb direkte fra savværk springes grossistledet over - typisk byggemarkeder som Silvan o.lign.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvor stor skal den terrasse være? Det med savværk, lyder som et projekt af dimensioner.


 

På de fleste savværker kan du såmænd købe en enkelt planke. 

Jeg er endnu ikke stødt på savværker der ikke sælger til private i mindre målstok.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Bliver det ikke rå planker, hvis man køber direkte fra savværk?


Vi prøver igen, i morgen --

Jo - men prisen er kun en brøkdel af hvad du skal betale i byggemarkeder når man kender dem. Desuden kan du vælge den opskæring der passer til opgaven.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja, jeg synes også det lyder som en stor mundfuld med et savværk inden over. Jeg har kigget lidt på denne type træ Cumbaru: https://www.stark.dk/raw-cumaru-terrassebraedder-19x140-mm-3000-mm?id=1840-01914000300

Det drejer sig om ca. 10 kvm2, så det er jo ikke fordi det er en enorm terrasse, men bare almindelig størrelse. 


Med venlig hilsen
Kristoffer
Læs mere om Rionet

Cumaru vil være en god løsning, hvis terrassen skal stå ubehandlet. Lærk forudsætter en form for behandling - ellers bliver den gråsort i løbet af en sæson.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis