Relæer el. kiprelæ

Hej

Står med en defekt afbryder til en maskine, hvor der var indbygget motorbremse ved stop. Denne afbryder er desværre udgået. Er opbygget med 2 on/off tryk uden holdefunktion, så jeg spørger forsigtigt herinde, om det er muligt at opbygge en tænd/sluk (holde)funktion med 2 relæer eller skal der bruges et kiprelæ. Ideen var at strippe den gl. indmad fra contaktor-huset og bruge de eksisterende ringetryk og isætte arb. rælæer i boksen. De 2 relæer ( 10A250v ) har jeg liggende ( typen til dinskinne ), men det kniber med at omsætte tanke til handling. Kan nogen  hjælpe?? ( Ps. drejer sig om en singlefaset/230v motor med strømtræk omkring 5A i drift )

På forhånd tak - Carsten


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kunne du ikke beskrive afbryderen eller sætte et billede ind af den omtalte afbryder. Du kan sandsynligvis bruge et relæ, der kobler spændingen til bremsen fra, når du starter maskinen.


fase

Hermed lidt billeder, som du kan se har jeg loddet printbaner omkring relæet op, men stadig ingen spænding på pin 10, som føder kondensator/hjælpe vikling. Derfor planen med 2 nye relæer, bypasse  ( starttryk ) med 2. relæ og slukke det hele med stop ( bryder tryk ). og ja, det er jo mere simpelt med et kiprelæ, men har jo det andet ved hånden. Bremsen har vist virket ved polvending tidligere og koblede fra via timer. ( ca. 10 sek.) ps. relæet bruger kun de 2 poler i off, men 3 i on stilling.


 

Trækker det relæ, der er på printet, ikke? Prøv at måle om der er spænding på relæspolen.


fase

Hej Fabrin - ja relæet trækker og alle platter på relæet ser fine ud. Der er 11 ben på relæ, 2 på spole, 3x3 i kontakt funktionen. Dvs. 3x NO, 3x NC og 3x skifter med spænding/nul. Jeg har indkredset problemet til, at ved tryk på grøn/start, mangler der forbindelse fra kondensator, som sidder i serie med hjælpevikling. Det må være en fejl i styreprint, da relæet jo klapper. En klog mand ( elektrikker ),mente den store ensretter kunne være defekt, men det er den ikke. Selve bremsefunktion, (tror jeg) fungerer ved polvending af arbejdsvikling, når maskinen slukkes. Ps. foto af tilslutning af motor vedhæftet, hvis det kan hjælpe. 

Tilbage til start spørgsmål, nu har jeg pillet hele indmaden ud, ( alt noteret ) og lavet et simpel styring med 2 arbejdsrelæer, hvor det ene bypass'er start tryk for holdefunktion, og igen kan frakobles med bryder ( stop knap ). Det ser ud til at fungere, dog endnu uden belastning. Min tvivl retter sig lidt efter, om spænding fra kondensatoren ved stop, kan få relæerne til at hænge. Mange oplysninger - håber det er forståeligt. 

Go' sommer - Carsten


 

Normalt laver man en start stop funktion med 1 relæ Det ene kontaktsæt til arbejdsstrøm ( når det er enfaset ) Den næste kontaktsæt til at bypasse start knap, og strøm går umiddelbart derefter igennem stop knap og derefter til spole på relæ. Det tredje kontaktsæt kunen så bruges til at køre baglæns ( bremsefunktion)

Mon ikke din elektronik har til opgave at stoppe bremsefunktion efter ganske få sekunder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

"Mon ikke din elektronik har til opgave at stoppe bremsefunktion efter ganske få sekunder."

Helt enig Erik - det er netop hvad der sker.. Den første del med de 2 relæer er på plads og afprøvet, - hvordan tilsluttes 3. relæ..?


 

Du skal kun have et relæ som jeg har beskrevet. Brydefunktionen bruges så til bremsefunktion. Men problemet bliver at du skal have bremsefunktionen slået fra.

Men det er sikkert ikke dit relæ der er problemet, da du skriver at den trækker og kontaktsæt ser ok ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok, tak for info. Nu kan den foreløbig køre med 2 relæer, så kigger jeg nærmere på den gl. styring senere hen. Der ligger jo en lignende tråd herinde om det samme, den skal lige nærstuderes også. Tak for input.


 

Update - det hele nu monteret og på plads i den originale boks og virker efter hensigten. Dog det lille issue, at stop skal holdes inde lidt ellers springer motor i gang igen. Formoder det er kondensatoren, der først skal aflades inden relæet vil slippe. Den brummer dog lidt i drift, som kan være str. på lytten, det prøver jeg lige af med en mindre. Ifølge sælger ( kondensator ) kan den bruges både til drift og start. Tak for jeres hjælp.   


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis