Råd om gulvbelægning i københavnerlejlighed

Hej, 

Håber, der er nogle der ligger inde med et godt råd omkring gulvrenovering i en gammel københavnerlejlighed.


I forbindelse med at jeg skal i gang med at renovere mit køkken, har jeg fjernet gamle laminatfliser og masonitplader fra gulvet i håbet om, at der lå et flot plankegulv, der kunne renoveres. Det var desværre ikke tilfældet. Under spartel og masonitplader gemte der sig 3 forskellige træbelægninger samt et område med beton...

Jeg er blevet noget i tvivl om, hvad der ligger under træbelægningen. Havde forventet nogle strøer, men nogle steder ser det ud til at der nærmere ligger endnu et lag træbelægning.

Da der her projekt ligger lidt udover mit erfaringsgrundlag, ville jeg høre her, om I har nogle gode råd til mulige løsninger.

På forhånd tak for alle gode råd 😁


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Betonen er sikkert lagt for at udligne højden engang. Du kan to ting: enten rette af og lægge et nyt gulv ovenpå nu, eller pille op indtil spær og strøer og så starte fra bunden.


 

Tak for svar. Kommer nok til at tage mindst et lag mere op, da der i forevejen ikke er så højt til loftet. Når du skriver ‘rette af’, mener du så både afhøvlning af eventuelle toppe og derefter spartel eller vil det være nok med en afhøvlning, hvis der lægges et nyt massivt plankegulv?

Betegnelsen rette af, dækker over feks opklodsning af strøer, udlægning af selvnivellerende beton osv. Jeg vil anbefale dig, at tage det arbejde, at du kommer ned til laget, hvor de første gulve er lagt. Alt hvad der hedder cement, krydsfinerplader, træstykker osv, bør fjernes. Når du er nede ved oprindeligt gulv, kan du høvle af og lægge gulvfiner ud til det nye gulv.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også