Tilslutning af emhætte

Jeg har købt en ny Thermex indbygningsemhætte og er i tvivl om der skal en elektriker indover. 

På billede nr. 1 ses tilslutningen af min gamle emhætte. Den hvide ledning kommer fra et stik bag ved mit køleskab, så kan ikke se stikket. 

På billede nr. 2 ses stikprop på den nye emhætte. 

Må man selv fjerne stikproppen og sætte den gamle hvide ledning sammen med den sorte nye ledning, eller er det kun en elektriker der må gøre dette? 

Jeg vil absolut ikke lave noget hjemmefusk med el, har stor respekt for dette.   Hvis man selv må gøre det, tror jeg hænderne er skruet godt nok på til at jeg kan finde ud af det,.....specielt hvis der er nogle i dette forum som kan fortælle mig hvordan jeg skal gøre dette😉

På forhånd tak🙏


Mette
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal klippe det nye stik af og samle den sammen med dit forsyningskabel evt i en membrandåse sandsynligvis er farverne ens så sæt blå og blå sammen, brun og brun sammen samt den gul/grønne sammen den gulgrønne.....

Som jeg forstår det, har du en stikkontakt siddende bag køleskabet, hvor den nuværende emhætte er tilsluttet. Hvorfor sætter du ikke bare den nye emhætte til dér?

Alternativt så ser det ud til den hvide ledning er lige til at afmontere i den gamle emhætte. Hvis det samme er tilfældet for den nye sorte, så vil det letteste måske være at montere den hvide ledning i den nye emhætte.

Endelig, så kunne man jo montere et forlængerled på den hvide ledning.

Du skal trække køleskabet ud, og montere det som den gamle er monteret- Du har ikke nogen forsyningskabel som det kan samles med. Forlængerled bag emhætte er noget jusk.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for svar.

Lyder som en ide med at samle ledningerne i en membrandåse, som du skriver mfrost, men mon det er lovligt🤔skulle jo nødigt brande hele ejendommen fra år 1893 af😳

Jeg kan ikke fjerne ledningen på den nye emhætte, den er samlet inde i emhætten og jeg tror ikke lige jeg skal give mig i kast med at begynde at skille den ad. Billedet viser hvordan det ser ud.

Fjerne køleskabet er helt sikkert bedste løsning, lige bortset fra at det er et stort indbygnings køle/frysskab og mine arme ikke er skabt til at løfte det💪🙈

Tror jeg bliver nødt til at få pungen op og få fat i en elektriker🤗




Mette

Ja, det er lovligt med membrandåsen og det sender samtidig et klart signal om en fuskerinstallation. Få elektrikeren til at flytte stikkontakten til både køleskab og emhætte, så de ikke sidder bag køleskabet.


fase
Annonce

Lytter til de kloge råd, hidkalder en elektriker til at lave et nyt stik med jord.....ingen fusk med el herfra⚡️🥴


Mette

Fik lige en god ide, syntes jeg selv😉

Tog min søns selfiges stang og stak den ind i skabet under mit køleskab og se lige hvad der var på billedet😂Så ved jeg da hvad der findes bag mit køleskab🤣Den hvide ledning er den der går op til min gamle emhætte, den er sat i et stik sammen med enten mine kogeplader eller mit køleskab.... mon det ændre ved om jeg selv kan tilslutte min nye emhætte. 


Mette

Er ledningen fra emhætten lang nok, så den kan nå ned til den dåse, hvor den gamle er tilsluttet? Hvis den kan nå, så tager du lige køleskabet ud (få en til at hjælpe dig), så tilslutter du til den dåse, hvor den gamle var tilsluttet.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis