Så fik vi båd og

Hej med Jer


Ja man vender altid tilbage til lav-det-selv 🤪


Vi har lige købt en Västkustsnipa med agter kahyt på 8 m

Den er købt lidt syd for Gøteborg og vi skal selv sejle den hjem

Har sejlet minimalt men frygter det som sådan ikke

Har I et bud på hvor lang tid det tager med ca 6 knob ?


Kan I evt annefale en iPad app der viser farvandene fra Gøteborg og hele vejen ned gennem Øresund ?

Der er navigation ombord


Den er iøjeblikket lyseblå over vandlinien men vi vil ha den mørkeblå

Er i tvivl om hvor blankt det skal være ?

Kan I anbefale noget maling ?


Vi glæder os til høre fra Jer


Mvh

Lars C

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg aner intet om både, men vil lige sige: Velkommen hjem til LDS   



Mvh. AllanE

Haløjsa 


Vi nåede så ikke helt til Kbh for egen kraft

Fik "motorstop" i Gilleje havn, så den kommer til kbh på lastbil

Turen gik godt fra Lerkil til Mölle Havn, men så begyndte problemerne

Det tog 16 stive timer fra Lerkil til Mölle med 5-6 knob, men da vi seljer ind i Mölle Havn og sejler langsomt går motoren ud.
Ikke det store problem, den starter igen og vi får lagt til
Næste morgen skal vi ha Diesel på, men kan ikke få pistolen ned i påfyldningsstudsen, så det ender med at foregå via en tragt.
Det tager 10 min (give and take :) ) at fylde 25 l diesel på
Det diesel der kommer ud af pistolen er fordi den kun er meget lidt åben i mine øjne ikke andet end dieselskum.
Diesel'en var kridhvid af skum

Mens vi ligger og finder ud af alt det med diesel på fyldning går motoren i fin tomgang
Tror den køre i tomgang i ca 25-30 min
Da der er fyldt 25 l på sejler vi stille og roligt ud af havnen og sætter kursen hjemad

Men ak der er 5ms vesten vind så det betyder sik sak ned mod Helsingør
Efter en time uden at vi er kommet nogen vejne beslutter vi at tage over til Gilleje Havn
Det er trods alt bare i modvind

Da vi ankommer til Gilleje Havn og sejler langsomt går motoren i stå igen, men denne gang vil den ikke starte igen så vi driver rundt i havnen

Får lagt til på ydersiden af en anden båd
Forsøger at starte motoren igen men det lader kun gøre med diesel start
Den starter med det samme men så snart den skal gå i tomgang går den ud.

Vi beslutter at prøve at komme ud af havnen alligevel og sejle til Helsingør

Igen går motor ud og den vil ikke starte med andet end diesel start

Vi er utrygge og får en midlertidig plads i havnen til den bliver hentet på torsdag og kørt til Kbh
Vi tør ikke stole på at en mekaniker kan få den til at gå i tomgang, hvis der nu er noget andet vitalt galt med motoren og dette sker midt uden i 1m høje bølger.

Min teori er at der er bitte små luft bobler i diesel'en, som går at den ikke kan gå i tomgang
Eller at der pga at dette skum / boble diesel der blev fyldt på i Mölle Havn er kommet skidt i filteret som går at der ikke kommer diesel igennem når der ikke er så meget tryk på ved tomgang


Vi er meget modtagelige over for ideer til hvad der kan være galt ?

Afliv gerne teorierne, men forklar venligst 

Ser frem til at høre fra Jer

Hvad er det for en motor ?

Og hvordan er det med servicen på den ?

Bare for at starte et sted...


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Sidder der ikke en "fødepumpe" på siden af motorblokken? Den kan også aktiveres med håndkraft. Der skal pumpes til "pumpen" bliver hård. Kommer der ingen diesel, er forsyningen sikkert stoppet, så prøv med nyt brændstoffilter. Der sidder 2 små "udluftningsbolte" som skal løsnes. Så skal der pumpes diesel til der ikke mere kommer luft. Så løsner du et enkelt dyserør ved en brændstofdyse. Så skal motoren starte efter et stykke tid. Når der er kommet lidt gang i motoren spændes dyserøret igen.

Normalt kan dieselsystemet udluftes ved blot at løsne det ene dyserør, men det tager noget længere tid at få gang i motoren end når brændstofpumpen er udluftet korrekt.


Søren O

Som du fortæller historien:

Medmindre at du inden afgang bundsugede tanken, satte nyt brændstoffilter på og påfyldte frisk diesel, vil jeg gætte på, at du er blevet offer for den desværre alt for almindelige "dieselpest".

En god "servicehistorie" for motoren betyder jo desværre ikke også en ren tank.


Finnband
splitbus skrev den 16-07-2019 23:33:15
.....

Min teori er at der er bitte små luft bobler i diesel'en, som går at den ikke kan gå i tomgang
Eller at der pga at dette skum / boble diesel der blev fyldt på i Mölle Havn er kommet skidt i filteret som går at der ikke kommer diesel igennem når der ikke er så meget tryk på ved tomgang


Vi er meget modtagelige over for ideer til hvad der kan være galt ?

Afliv gerne teorierne, men forklar venligst 

Ser frem til at høre fra Jer

 For god ordens skyld, - diesel skummer når det tankes som beskrevet, det er helt normalt, - og det har absolut ingen betydning for motorens efterfølgende gang. 

Luftboblerne stiger straks ovenud af dieselen, havde du fyldt i en klar dunk, ville du have set, at boblerne forsvinder op med det samme. Og da dit udtag i tanken er i bunden, er boblerne uden indflydelse på noget som helst.

Er også kommet frem til at starte med at skifte Diesel filteret (Er vel også det man kalder vandudskillerfilteret ikk' ?)

Men vi er enige om at vi KUN har problemer med tomgangen, ikk' ?
Tænker i forhold til skift af diesel filteret

Har heldigvis manualen på motoren så håber det er ok nemt at finde udluftningsskruerne.


Er de her produkter noget der er noget værd eller er det bedre "bare" at fylde tanken så meget som muligt inden vinteren ?
https://palby.dk/tips-tricks/biodiesel-kan-give-dieselpest




Skidtet, der stopper dine filtre, kommer fra tanken. Skifter du kun filtre stopper de snart igen. 

Du skal bundsuge tanken for vand og snavs, indtil du kun får ren, klar diesel op. Ellers risikerer du, at næste gang du igen kommer ud i bølger, så hvirvles skidt og vand fra tankens bund op i den renere dieselolie øverst. Du skal også tænke på, at der cirkulerer måske 10 gange så meget diesel gennem filtrene, som motoren bruger. Er der snavs i olien stopper filtrene altså hurtigt.

Som det fremgår af medsendte vejledning fra Q8 er en passende forholdsregel mod dieselpest at supplere med ½ – 1 % karburatorsprit, hver gang man tanker diesel. En liter karburatorsprit koster ca. 40 kr.


Finnband
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også