Byg en Palleseng

Forleden gav jeg mig i kast med at bygge min egen palleseng, og det er overraskende nemt :) Man skal egentlig bare anskaffe sig nogle paller i de mål, som sengen skal være. Her er målene på pallerne. En helpalle måler 80 x 120 cm. Halvpallen er 60 x 80 cm og en kvartpalle: 40 x 60 cm. Dette giver nogle forskellige kombinationer. Jeg 'mappede' det på et papir inden jeg købte pallerne. Herefter søgte jeg paller på dba.dk. Man skal nok regne med at slippe omkring 100 kr./palle, hvis det skal være i en OK kvalitet.

Jeg valgte at bygge med helpaller og da de vejer en del, kan man sagtens bare ligge dem ud og lægge en madras ovenpå. Hvis man ønsker at lægge dem i flere lag, kan det være en fordel at forbinde dem med nogle beslag.

Når man har gjort det, kan man så lægge en madras ovenpå. Her valgte jeg en god madras, da konstruktionen i sig selv ikke giver meget støtte og komfort. Og det er jo en billig seng, så der var plads i budgettet til en god madras.

Jeg kan anbefale at bygge sin egen palleseng :) det var sjovt, billig og nemt. 


Forleden gav jeg mig i kast med at bygge min egen... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

Det er altså noget værre vrøvl, at eur/epal paller er imprægneret!

Hvis pallerne er imprægneret, hvilket det meget sjælden er, så er det mærket MB (methyl bromid) Normalt er de varmebehandlet (mærket HT). 

Jeg ville være med mere nervøs for et klædeskab fra IKEA, som står og damper formaldehyd af sig.


/K

EUR-paller er genbrugspaller efter en international standard, som bl.a. betyder, at de har de samme mål, har en høj kvalitet og behandlet med giftige væsker er for dermed at minimere risikoen for at sprede skadedyr og plantesygdomme på tværs af landegrænser. 

Hvis træet er grønligt, er pallerne trykimprægnerede. Men de kan også være trykimprægnerede, uden at have den grønne farve, da imprægneringen i sig selv er farveløs. Farven tilsættes, for at man kan se imprægneringen. 

I nogle lande er det tilladt at behandle pallerne med metylbromid til at bekæmpe insekt- og svampeangreb med. Metylbromid, der er en farveløs, lugtfri og giftig gas er forbudt i Danmark da stoffet kan skade bl.a. luftveje og nervesystemet. Disse paller finder også vej til Danmark.

Dansk fremstillede EUR paller er desuden stemplet DS.

Nyere EUR paller er ikke imprægnerede på samme måde, men det kan ikke umiddelbart afgøres hvornår pallerne er fremstillet, så rådet med ikke at bruge pallerne i beboelsesrum gælder stadig.

IKEA har for længst udfaset spånplader til deres møbler der afdamper formaldehyd.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
eatsleep skrev den 09-07-2019 10:05:59

En helpalle måler 80 x 120 cm. Halvpallen er 60 x 80 cm og en kvartpalle: 40 x 60 cm. Dette giver nogle forskellige kombinationer. Jeg 'mappede' det på et papir inden jeg købte pallerne. Herefter søgte jeg paller på dba.dk. Man skal nok regne med at slippe omkring 100 kr./palle, hvis det skal være i en OK kvalitet.

Min kusine lavede en palleseng for nylig, man kan vist købe "rene" paller til formålet i Bauhaus (https://www.bauhaus.dk/palle-rustik-80-x-120-cm.html). Det er vel nok en bedre løsning end at købe paller man ikke aner hvor kommer fra.

I forhold til at "mappe" pallerne og hvad man kan lave, så fandt jeg denne illustration:

 Kilde

Det er vel at mærke uden at skulle i gang med at save pallerne over. Min kusine valgte modellen med 160x240cm så vidt jeg husker, hvor den ekstra benplads (de 40cm), bliver brugt til opbevaring, som en slags sengepult.

Helt ærligt.. jeg forstår at man gerne vil genbrug.. og derfor laver nogle ting, uden at tænke på pesticider m.m. - blot for at gøre det billigt/grønt/m.m.

Men..

At bygge et møbel der ligner L0RT af nye materialer - det er sygt.. 

Brug dog vores tilgængelige materialer ordentligt, og hav respekt for hvor lang tid, det tager at vokse et træ..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 10-07-2019 06:21:03


IKEA har for længst udfaset spånplader til deres møbler der afdamper formaldehyd.

Hej Rantzau, har du en kilde eller noget vedrørende Ikeas møbler og formaldehyd? MVH Anders 

Se IKEA's varedeklaration.

Det er kun tilladt at anvende spånplader, krydsfiner og andre træbaserede plader, der indeholder en formaldehydafgivende lim, i møbler, inventar og andet, hvis de højst afgiver 0,15 milligram formaldehyd per kubikmeter luft, når de testes i et klimakammer.

Disse krav overholder IKEA med en passende sikkerhedsmargen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis