Byg en Palleseng

Forleden gav jeg mig i kast med at bygge min egen palleseng, og det er overraskende nemt :) Man skal egentlig bare anskaffe sig nogle paller i de mål, som sengen skal være. Her er målene på pallerne. En helpalle måler 80 x 120 cm. Halvpallen er 60 x 80 cm og en kvartpalle: 40 x 60 cm. Dette giver nogle forskellige kombinationer. Jeg 'mappede' det på et papir inden jeg købte pallerne. Herefter søgte jeg paller på dba.dk. Man skal nok regne med at slippe omkring 100 kr./palle, hvis det skal være i en OK kvalitet.

Jeg valgte at bygge med helpaller og da de vejer en del, kan man sagtens bare ligge dem ud og lægge en madras ovenpå. Hvis man ønsker at lægge dem i flere lag, kan det være en fordel at forbinde dem med nogle beslag.

Når man har gjort det, kan man så lægge en madras ovenpå. Her valgte jeg en god madras, da konstruktionen i sig selv ikke giver meget støtte og komfort. Og det er jo en billig seng, så der var plads i budgettet til en god madras.

Jeg kan anbefale at bygge sin egen palleseng :) det var sjovt, billig og nemt. 


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det en skjult reklame for sengetid.dk ?

Og jeg kan så anbefale at man ikke sætter den seng i et lukket rum og sover på den, fordi ingen ved hvilke kemikalier de træpaller er sprøjtet med. Husk at det træ der bruges til paller ikke er underlagt de samme regler som møbel træ. Dvs. du kan ligge og indånde alt muligt lort   



Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Når nu reklamen for madrasser er set og konstateret ALT for dyr, så kig hos Jysk eller Ikea. Bedre og billigere madrasser... Og ikke mindst spare du på samlingen af pallerne med at skrue disse sammen fremfor at anvende beslag :-)



MVH Njord

Forstår ikke helt folk - blot de kan lugte lidt tobaksrøg, er de ved at gå i "spåner", men sove i en seng hvor understellet afgiver giftige dampe, gør åbenbart ikke noget!

jhb skrev den 09-07-2019 12:45:25

Forstår ikke helt folk - blot de kan lugte lidt tobaksrøg, er de ved at gå i "spåner", men sove i en seng hvor understellet afgiver giftige dampe, gør åbenbart ikke noget!

Ha ha, jeg så også nogen der var helt oppe i det røde felt over at folk købte nye møbler, så de brugte udelukkende genbrugstræ.
Fint nok at gå ind for genbrug, men problemet er bare at de så brugte trykimprægneret træ til at bygge en reol til deres stue.... 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Jeg har ikke tænkt over sundhedsfarerne, men det giver rigtig god mening. Jeg har blot fulgt nogle af de mange guides, som man kan finde online.

Dog har jeg læst lidt op på det efterfølgende, og jeg har fundet denne artikel, som siger at europaller (som sjovt nok er produceret i EU) ikke er giftige :-)
Jeg har brugt europaller, så jeg tror den er god nok, men hvis der er nogle, som har nogle andre kilder, som modsiger dette, så er jeg lutter øre.

Tak input

Personlig ville jeg ikke bruge dem før jeg vidste hvilken lim der bruges til benene.

Før havde de ben/forbindelsesstykker af massiv træ, men nu bruges ben af presset træspåner.

Der er rigtig mange EUR paller der laves i Ukraine.  Den type der har et symbol som et kornaks, er blevet varmebehandlet så mulige insekt æg og larver er uskadeliggjort. 

Jeg ville nu ikke være betænkelig ved at have dem i soveværelset. Det er vist det man kalder under bagatelgrænsen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis det er sprit nye paller som er varmebehandlet og med massive klodser, så måske. 

Men har selv set et helt læs nye varme behandlede paller få mug så intet er sikkert... 

Men hvis man går efter palle looket så ville jeg da lave dem selv af rupløjede brædder og regler.. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

EUR paller er imprægneret for forhindre at skadedyr spredes over grænserne. Disse paller må ikke bruge eller opbevares i beboelsesrum (gæt selv hvorfor).

Engangspaller er varmebehandlet af samme årsag, og må ikke genbruges over grænserne, men gerne til alt muligt andet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis