Vindues huller i udbygning til hestebokse

Hej alle :)

Vi har overtager en bette ejendom som vi skal igang med at bygge om. Og her er første udfordring. 


Vi skal lave stald med 4 bokse og i den ombæring skal der laves 4 vinduer. Men væggen er lavet af beton og marksten blandet sammen. Den er 30cm tyk og ca 2,5 meter høj til rem. Mit spørgsmål er så?

Kan jeg bare skære et hul og så sætte vinduet i? Skal skæres 40 cm under rem.

Skal der skæres yderligere og lægges en overligger ind. (Lidt dyr løsning)

Kan jeg bare bruge en I bjælke som overligger?


Modtager bud med kyshånd. 


Mvh Benno


På forhånd tak.

Mvh Benno Larsen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I en betonmur kan du udmærket skære et hul på f.eks. 70-80 cm bredde uden at lave overligger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der findes firmaer, som kan skære hullerne for dig. De skærer også gennem markstene, og du får huller med rent snit, så du ikke behøver at efterbehandle fladerne. Hvis du vil prøve selv, kan jeg kun ønske god fornøjelse.


fase

Ja har også fået tilbud. Og det koster næsten 25000 for 6 huller. Det er også en slags penge. 


På forhånd tak.

Mvh Benno Larsen

Ja, 25000 kr. er mange penge. Hvis du vil lave hullerne selv, kan jeg anbefale at bore en række huller der, hvor vinduesåbningen skal være. Dette gælder specielt på overkanten af hullet for ikke at gøre betonen skør, hvor den skal fungere som overligger.


fase
Annonce

Nu er beton jo noget, som findes i uendelig mange kvaliteter/styrkeklasser, - så om det kan bære uden en overligger, det kan man jo ikke tage helt for givet.

Det afgørende er nok om murene er lavet af nogle, som vidste hvad de havde med at gøre, - eller om de er lavet af nogle, hvor de skulle være så billige som muligt, med hjemmegravede materialer og absolut minimum af cement. Sådanne findes jo desværre også i det danske land.

Jeg kan vel skære yderligere ud og lægge en overligger ind. Kan måske selv lave nogle i en støbekasse med lidt tenderstål? Så er man da helt garderet. 



På forhånd tak.

Mvh Benno Larsen

Hvis det viser sig at beton er blød som smør, så kan du hugge lidt mere ud over vinduer, og lave en støbekasse, Der kan så støbes jern ind som det skal være. Husk at der i så fald skal være lidt vederlag ( støtte ud på muren i begge sider )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis