Verdens grimmeste kirsebærtræ?

Følg tråden
Bent Andersen
Bent Andersen
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen
Rantzau skrev den 09-07-2019 23:18:40

Min bedstefar som var frugtavler, fortale mig at sommerbeskæring var for frugtsætningen, og vinterbeskæring var for væksten, så Frank Chr. har ret.

Desuden kan sårpasta være direkte skadeligt, så Bent Andersen har uret.

En hård beskæring for væksten skal derfor altid foretages om vinteren over en udadvendt knop langt tættere på stammen end hvad Bent Andersen illustrerer for ikke at risikere vandris knækker grenen.

Sorry Rantzau, men her knækker filmen for mig. 

Beskæringen som vi taler om her drejer sig ikke om frugtsætningn, men derimod om væksten, så indtil videre har du givet mig ret, selvom du skriver noget andet.

Sårpasta fungerer fremragende så længe snittet ikke er vandret, dvs. at  regnvand kan løbe af.

Derudover har du vist ikke set hvad mit billede viser.

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Beskæring i november er for tidligt. Træet skal helst have været udsat for frost, og ingen frugtavlere vil drømme om at bruge sårpasta. Du forveksler med podevoks.

Jo - jeg har set hvor du foreslår snittene, og de er alt for langt fra stammen. Resultatet bliver bedre hvis snittet ligger ca. 1/3 fra stammen. 

Lars ON
Lars ON
Postnr: 2770
Lars ON Lars ON

Kirsebær skal beskæres i vækstperioden efter frugthøst, altså nu og et par måneder frem.
Den eneste gren du skal skære af dit er den nederste der stikker vandret ud. Den sidder for lavt og har forkert vinkel. Den skal af nu, da det er spild af træets energi og grenen har ingen varing værdi.
Årsagen til at dit træ er så pjevset er at der gror græs helt op til det. Græs bruger utroligt meget energi. Fjern græsset i en halv til hel meter rundt om træet og giv det noget gødning. Så skal træet nok komme i vækst. Når stammen er blevet omkring 10-15 cm i diameter kan du lade græsset gro ind, da rodnettet så er blevet så stort at græssets energiforbrug ikke skader træet længere.
https://haveselskabet.dk/sos/hvornar-kan-jeg-beskaere-mit-kirsebaertrae

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. P-ring dimmensionering?
    Lav-Båd
  2. Verdens oplimning
    Lav-Hobby
  3. Verdens længste spire
    Over hækken
  4. Punkteret ring på bassin
    Over hækken