Verdens grimmeste kirsebærtræ?

Mit kirsebærtræ er meget lidt kønt. Lange, tynde, nøgne grene med alt liv i de yderste 30 cm. Her er der masser af blomster og også enkelte bær. To vandrette grene; en med blade og en nøgen og gold. Træet får ingen præmier for æstetiks udtryk!

Kan man beskære træet helt tilbage til stammen? Skidt med at det bliver lille eller om det tager lang tid,  men jeg vil hellere gøre det rigtige for at få et harmonisk træ. Eller risikerer jeg at slå det ihjel?

Jorden er sandet, så alting vokser meget langsomt.


På forhånd tak for brugbare råd.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har ikke forstand på træer, men vil da lige give dig ret i, at det træ er afskyeligt grimt. 


Mvh. Christian M
 

Jeg vil nu mene at det bedste tidspunkt for dig at beskære dine kirsebærtræer er mellem marts og oktober, hvor juli og august er de allerbedste måneder at beskære. Det skyldes, at træet får blødende sår, når du beskærer det. I vækstsæsonen er træet langt bedre til at lukke sårene, når de opstår, og det er allerbedst til at indkapsle dem i juli og august. Hvis du beskærer uden for vækstsæsonen, risikerer du, at der kommer svamp eller bakteriekræft i træet gennem de åbne sår.   

Ps. Sandet jord...! Jeg går ud fra at jorden i det rigelig store plantehul er udskiftet med god muldjord/velomsat kompost. 

Jamen det kan du jo så diskutere med diverse professionelle gartnere som har beskåret mine frugttræer. De beskårne steder lukkes naturligvis med sårpasta.


Hvorfor beskære frugtavler pære og æbletræer om vinteren..! Jo såmænd fordi de ikke har tid om sommeren, som må jeg fastholde er det mest optimale, til gengæld må de leve med en masse vanris. 

Blødere (kirsebær, blommer, abrikos etc.) beskæres altid i vækstsæsonen.    

Annonce

Tak alle.

Er blevet lidt klogere. Det kan reddes. Eller... blive bedre. 

Det med indad og udad forvirrer lidt. Grenene er jo nøgne 3/4 af vejen, så jeg vil gerne så langt tilbage som muligt. Hvor meget kan jeg tillade mig at skære træet ned?

Dit billede er desværre ikke særlig godt, men vi kan da begynde. Du har tre pæne basisgrene fra stammen som kan bruges.

Her de første fire snit. Derefter er billeder fra alle sider nødvendige.

Frank Chr., et sår på et træ lukker sig ikke hen over sommeren. Det tager et par år. Lad nu være med at køre frem med det der.


Her lidt bonus info. der understøtter min påstand.   https://haveselskabet.dk/sos/hvornar-kan-jeg-beskaere-mit-kirsebaertrae

Min bedstefar som var frugtavler, fortale mig at sommerbeskæring var for frugtsætningen, og vinterbeskæring var for væksten, så Frank Chr. har ret.

Desuden kan sårpasta være direkte skadeligt, så Bent Andersen har uret.

En hård beskæring for væksten skal derfor altid foretages om vinteren over en udadvendt knop langt tættere på stammen end hvad Bent Andersen illustrerer for ikke at risikere vandris knækker grenen.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis