Strøer igen igen - gør jeg det smartest? (billeder)

Hej GDS'ere

Jeg har ryddet loftet og er nu kommet til gulvet.

De gamle planker er hevet op. De eksisterende strøer er 140x140 og der er ca. 1200-1250 mm imellem dem. 

Vil i vurdere om min plan nedenfor er gangbar eller om jeg kan gøre noget, der er smartere?

Min plan er at montere gulvspånplader med fer og not og lime samlingerne. Da de kræver maksimalt 600 mm mellem mellem strøer, kunne jeg placere hjælpestrøer mellem de eksisterende, men der er mange forskelle i niveau mellem eksisterende strøer og jeg forestiller mig det vil tage ganske lang tid at rette alt op - og det forekommer mig i øvrigt ganske svært/vanskeligt. 

Derfor mener jeg den bedste løsning er at montere mine strøer på tværs af de eksisterende. Dvs. i samme retning som de planker, der ikke er hevet op endnu (de er til skunken). Jeg tager så lidt af loftshøjden og kan rette op med kiler, men det går fint når der er åbent til kip og der er god luft op til hanebåndene.

Er i enige? 

Hvis ja, hvilken dimension vil i anvende til strøer?


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville sige 1” brædder. Det er jo kun godt en meter.


 

Der ses ikke nogen eksisterende trappe på billedet. Men den skal du også have med i beregningen. Øverste trin skal helst ikke være ret meget højere end de øvrige.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej uldal og ev elmand (og alle andre der læser med her)

Tak fordi i hjælper her. 

Jeg var træt i går efter at have ryddet 1. salen. Der var mange trailerlæs. Det gjorde at jeg glemte en ikke uvæsentlig pointe. 

Vi skal sandsynligvis ikke anvende førstesalen synderligt meget. Der bliver nok et kontor der skal anvendes ganske lidt + opbevaring. Vi har tilstrækkeligt med m2 i stueplanet. 

Grunden til jeg er gået i gang med at renovere skyldes udelukkende at vi måske skal flytte indenfor en årrække. Vi har kun 100m2 i stueplan og huset vil være mere attraktivt med 70-80 m2 mere på 1. salen.

Det er selvfølgelig ikke uvæsentlig info - beklager jeg glemte det i min første post. Det betyder at jeg selvfølgelig har ekstra fokus på omkostningerne. 

uldal - jeg har kigget på "brædder". Umiddelbart har jeg svært ved at finde andet end planker fra savværker, der starter fra 450 kr/m2 og op. Er det normale priser?

ev elmand - tak for at bringe en god pointe op. Eksisterende trappe skal skiftes indenfor kort tid. Den er virkelig smal og slidt så den behøver vi ikke tage så meget hensyn til.  

For at præcisere - jeg søger hjælp til en løsning med fokus på minimering af omkostninger. Det er derfor min plan er at montere gulvspånplader da det giver mig mulighed for at vælge mellem mange typer svømmende gulve af forskellige kvalitet/pris. 

Du kan vel lave nogle hjælpe strøer i mellem de gamle spær og bestille et billigt fyrtræsgulv som ligger direkte på. Du kan sagtens risikere at du vil få problemer med trappen selvom der skal en nu op specielt hvis pladsen er trang. Tag fat i en ældre tømrer der ved noget om trapper 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har samme afstand. Lagde nogle 180x32 mm fyr planker fra Moland, de kunne fås både hos XL byg og bauhaus den gang for 15 år siden. Mit gulv gynger ikke. De fik lud ok Faxe sæbe. 

MVH  


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis