Kan jeg selv flytte min brændeovn?

Jeg har en brændeovn i min stue, jeg gerne vil flytte midlertidigt ud i min garage, fordi jeg skal have skiftet gulv i stuen. Brændeovnens skorstensrør går vandret ind igennem væggen, som brændeovnen står op ad og forbindes på den måde til skorstenen, som går i lokalet på den anden side af væggen. Jeg kan ikke se det vandrette rør fra brændeovenen ind igennem væggen, fordi brændeovnen står så tæt på væggen. Men det må være der:-)

Jeg kan ikke se, hvilket mærke/model brændeovn, det er. Jeg har kun fundet et produktionsnummer.

Se fotos.

Mit spørgsmål er, om jeg selv kan fjerne brændeovnen og i givet fald, hvordan jeg gør. Jeg kan ikke finde nogle bolte eller lignende, som jeg kan løsne. Kan jeg bare trække den direkte ud fra væggen uden at løsne noget? Eller skal jeg have fat i skorstensfejeren?



6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja du kan flytte den.

Ganske simpelt trækker du den lige fremad. Tag ved godt nede så du ikke vælter den.


MVH Njord

Ja, du flytter den bare. Den er ikke fastgjort, den er bare meget tung   

Jeg kunne lige få en sækkevogn ind under vores og så køre den ud på denne. Hvis skorstensrørene er mast godt sammen, skal brændeovnen måske rokkes lidt fra side til side. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Du burde kunne trække den ud. Jeg tror det er en ABC-14 brændeovn. http://www.hwam.dk/pub/media/hwam/manuals/udg%C3%A5ede%20modeller/ABC1_7H_14_17w.pdf


Hej alle tre,


Tak for hurtige og brugbare svar. Det her forum er for sejt. Og tak til Frank for at finde link til manual - meget nyttigt.

I havde ret: jeg kunne bare trække den lige ud. Se fotos:-) Det ser ud som om, at jeg skal skifte nogle pakninger af et eller andet slags glasmateriale, når jeg sætter den på plads igen. Det er vel ikke så svært?

Og så håber jeg, at det nye gulv kommer til at ligge i samme højde som det gamle - ellers passer hullet i væggen jo ikke længere:-(

Til sidst: hold da k... hvor er den tung, sådan en brændeovn.



Ja, den nye gulvhøjde skal helst være tilsvarende!

Tætningsmateriale kan købes i fx Bauhaus. Jeg har ikke anvendt det ved min ovn (opstillet efter rådgivning fra producent og skorstensfejer), men jeg har også lodret afgang til skorsten (jeg ved ikke om det måske gør en forskel). 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det er vist glassnor, varmefast gummipakninger og evt. varmefast silicone fugemasse du efterlyser. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis