Valg af kopbor

jeg Skal skære 3x10 stk 95 mm huller i kraftigt egetræ (25-30 mm). Hvilket kopbor vil I anbefale. Jeg kan ikke rigtig finde nogen finttandet på nettet. Jeg Vil jo gerne have mindst muligt slibearbejde efterfølgende.


 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kunne jo også være med overfræser og bruge kopi ring.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, det er så lige et stykke værktøj jeg ikke har. Jeg viser lige dronningen dit svar - meget spændt! Har lige skiftet en del slidt ud nemlig. Men tak for rådet.


 

Til træ er kopbor ikke særlig godt egnet, de bliver meget hurtigt rødglødende og kører fast. Og hullerne bliver ikke særlig pæne.

Min anbefaling er er cirkelskærer á la denne (som kræver lidt tålmodighed ved skæring, men laver superflotte huller):


PS: og du behøver kun 1 stk. til alle størrelser huller :)


Ekstra tip: bor styrehullet i midten med en almindelig boremaskine og erstat boret i cirkelskæreren med et stykke rundstål i samme diameter.

Så bliver styrehullet ikke slidt under skæringen og hullet bliver endnu pænere/præcisere.



Jeg putter den i søjlemaskinen, så det går nok. Tak for fiduserne!


 

Det lyder lidt til at blive en fin vinreol? Husk så at kippe hullerne lidt, så flaskerne ligger bedre ..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nej natur! Ingen vinreol. Men munden løb af med mig, da rigtig gode venner, der har en cafe, spurgte om jeg ikke kunne lave nogle “brædder” på fødder, som de kunne servere forskellige retter i glas i. Tre huller på stribe og et par fødder. Jow, jow nemt da. Jo tak! Vi vil gerne ha ti stk i eg. Bum! 


 

Ohh.. kender det godt.. jeg er heldigvis blevet meget bedre over år, til at holde kæft ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis