Forskalling i loft.

Hey, er ved renovere mit hus fuldstændig. I denne forbindelse skal der nyt loft. Men vil ikke længere ned med det. Pga lofthøjden bliver lav. 

Så spørgsmålet er: hvorfor sætter man forskalling op.? Kan huske på mine forældres hus blev lavet for 20år siden. Der satte man intet op.. 

Stephen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Forskalle med 16 mm uhøvlede forskallinger direkte på spær, med opklodsning for at udligne skævheder. Husk dampspærre.

Det kommer jo lidt an på hvilken type loft du skal have op. Spærene står typisk med 100 cm afstand, så kan man ikke sætte plader op der kræver 30 cm afstand. Derimod kan trælisteloft godt sidde direkte under spær, HVIS de er snorlige.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Hey Erik. 

Spær sider snore lige. Med 50cm fra midt spær til midt spær. Der kommer gibs loft op.. 

Stephen

Og de har ingen nedbøjning??

Niks, det er nye spær.. 

Stephen
Annonce

Men en god grund til at man sætter forskalling op er jo os, at du får 10 cm at fastgøre samlingerne på, herunder du får afstand til at kunne trække strøm uden at ødelægge dampspærren. 

Mvh. Christian M

Ja læste godt et andet sted før, at det hjælper på at undgå skruer gennem dampspærre.. 

El er der styr på at få trukket rundt uden. 

Men fik på et tidspunkt et råd om at undvære min dampspærre da jeg skal have 1. sal på. Så varmen går op.. Er det et klogt råd.. 

Stephen

Hmm har lige læst mig klog på, at man ikke bør bruge dampspærre i etage adskillelse. Hvis der er opvarmet 1. sal.. 

Stephen

Dampspær er til alle ydervægge og yderloft, ikke mellem etager. 

Mvh. Christian M

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis