Sildebensbord

Jeg påtænker at lave et sildebensbord - ved at beklæde en træplade med egetræsstykker i mønster. Bordet skal være mindst 240*120 cm stort - og med færrest muligt bordben (to bukke eller fire ben) - og jeg skal derfor gerne have en bordplade som er stabil - og ikke taber formen. 

Hvilken træplade bør jeg benytte under sildebensparketten? Vil en 22-24 mm krydsfiner kunne holde, er det for meget, eller for lidt?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Åhh nej.. Igen en, der drømmer om det perfekte råd - uden at have søgt - og læst - de 500+ råd herinde..
Hvis det var så enkelt - så ??
Beklager..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 05-07-2019 23:16:22

Åhh nej.. Igen en, der drømmer om det perfekte råd - uden at have søgt - og læst - de 500+ råd herinde..
Hvis det var så enkelt - så ??
Beklager..

 Ubehøvlede fjols...

@netmacster

De fleste DIY vejledninger jeg har set har alle brugt 22 mm plade. De fleste MDF, men også enkelte med krydsfiner. Så jeg ville ikke være bekymret for at lave det med 22 mm. Bare sørg for god limning.

Da det ender med en tung plade samlet set, så ville jeg nok fokusere en del på at finde solide ben at sætte under. Helst noget U-profil. Men der findes efterhånden masser af muligheder. 

Jeg har selv lige fået leveret fra https://www.sesu.dk

NB: har ingen forbindelse til shoppen, var bare imponeret over udvalget.

Kære Henrik19


Tak for dit svar - jeg har tidligere forsøgt mig med en TV-møbel i MDF, der hurtigt begyndte at hænge - dels grundet den høje vægt i materialet. Så jeg tror at jeg forsøger mig med en krydsfiner-plade - og en god lim:-)

Ved du, om der er forskel på krydsfinerplader - er en i fyr, lige så stabil som en i birk eller bambus eksempelvis?


Krydsfiner i birk er mig bekendt stærkere end varianten fyr. Oplever også at birkevarianten ofte er i flere lag end fyr (giver styrke, da retningen på fibrene roteres i lagene) + generet virker der også til at være bedre binding mellem lagene (kan ses på kanten) når man køber birk.

Bambus krydsfiner kender jeg ikke til. Men da bambus mig bekendt laves som fibre der limes sammen? Så tænker jeg styrken må være god? Bambus er under alle omstændigheder hårdere end både fyr og birk. Har selv massive bambus gulve som holder ganske fremragende.

Fandt faktisk en interessant video hvor de viser processen (man skal lidt forbi “salgstalen”).

https://youtu.be/RTJwo4Mo4-o

Tror ikke du går galt i byen med krydsfiner. Så er det nok mere om man vil betale lidt ekstra for lim-rem og seler? Plus den finish materialet giver på undersider af bordet?

@Henrik19


Endnu engang, kæmpe tak!

Bordet kommer til at stå på første sal - på en repos, lige oven for trappen, hvorfor undersiden af bordet vil blive synligt hver gang man kommer op af trappen - så overvejede faktisk at sildebensbeklæde på undersiden også. Måske er det ikke nødvendigt med en birketræsplade. 

Og tak for videolinket - tror jeg holder mig til birken, dog:-)

Annonce

Uanset hvilken materiale du bruger så er jeg sikker på at du skal have en sarg under. Det er i princippet et bræt i hver side der står på kant. Kan også være firkantprofil i jern eller strimmel krydsfiner. 

Sargen kan placeres 10-15 cm inde fra kanten, så generer den ikke når man sidder ved bordet.

Så lang en plade vil næsten helt sikkert bøje ned på midten.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En bambus plade er vild dyr.

@Erik

Tror faktisk at jeg vil få lavet en fuld ramme i firkant-profil, med påsvejsede ben - så håber jeg at det kan være med til at stabilisere:-) Tak for dit input. 


@kaffemand

Oprindeligt var planen et plankeværk med egetræsplanker. Disse ville rende op i 4-5.000 kroner for den billigste løsning, så en bambus-plade er stadig forholdsvis billig i den kontekst:-)

Hvad kan du finde en bambus plade til? jeg kan finde den til ca. 3500 kr.

Det er ret meget mere end en "alm" krydsfiner plade.

@kaffemand

Du har helt ret - jeg havde ikke søgt grundigt nok - og blot konstateret priser om omtrent 1000 kroner. Det viser sig, at være kvm-prisen. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis