Adskille for og bagmur

Vi bor i en ældre muremester villa, hvor for- og bagmur er muret sammen i alle vinduesåbningerne. Da vi skal til at skifte vinduer i hele "hytten" vil jeg gerne have brudt kuldebroen, der er skabt af sammenmuringen. Kan det overhovedet svare sig? og hvordan gøres det hurtigst og nemmest?

Jeg tænker at fjerne 40-50 mm hele vejen rundt med vinkelsliber og/elle bajonetsav, hvorefter hullet fyldes med polystyren eller rockwool (alternativt pur-skum). Er det en fornuftig fremgangsmåde? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Om det kan betale sig er nok svært at gøre op, men det er en rigtig god ide, og det vil helt sikkert pynte på varmeregnskabet og husets energimærke. Det vigtigste er at der skabes afstand, om der er nogen stor ændring mellem 20 og 50 mm skal være usagt. Men du har ret, det skal da gøres i forbindelse med de nye vinduer.


Søren O

Har selv lavet afstand, 40-50 mm, ved isætning af nye vinduer.

Har erfaring for at en bajonetsav rusker mere i stenene så de kan gå løse.

En vinkelsliber er mere skånsom, så stenene ikke går løse. Svineriet er stort set det samme. Ligeledes er det min erfaring at det er hurtigere med vinkelsliber.

Jeg fik lavet not i de nye vinduer, for isætning af lysningspaneler a la vedhæftet pdf fil.

Efterfølgende har leverandøren/fabrikanten skiftet navn til nedenstående.

https://www.nordicinnercore.dk/lysninger/

Bemærk at vedhæftet pdf fil er med separat notlist, for ikke not i selve vinduet.

Lysningspanelerne er også med til at isolere.


En bajonetsav vil helt sikkert være lige hård nok for et gammelt hus. Har aldrig selv prøvet det men tror da at en kango sav kan løse opgaven et jeg sikker på


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Pas på med at bruge skum, der er risiko for at det trykker muren.


Venlig hilsen
Knud

Som jeg ser det er en vinkelsliber hurtigst, men sviner ad h...... til og kan ikke nå hele vejen igennem (230 mm maskine), så bajonetsaven skal nok bruges alligevel.

Bajonetsaven er laaaangsom, der er risiko for at ryste sten løs, sviner mindst og kan nå hele vejen igennem.

Det lader til at bedste løsning er et kompromis. Skær for med vinkelsliber og afslut med bajonetsaven. Under alle omstændigheder bliver det et "træls" arbejde, også fordi nogle af vinduerne er kældervinduer, hvor arbejdsstillingen er meget "uhensigtsmæssig"   

Angående brugen af byggeskum - så er jeg ikke særligt bekymret, da skummet sagtens kan udvide sig ud af den udskårne rille, uden at trykke ud af på murene.



Når du har skåret stenene ca. halvt igennem, kan du "flække/knække" stenen ved et let slag, med en hammer, såfremt du har "boret/krasset" fugen ud.

Den fremgangsmåde brugte jeg, og endda, kun med en Ø120 mm diamantskive.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis