Montering af profilbrædder på væg

Hej 

Vi vil gerne sætte profilbrædder på en væg, og vil gerne sikre os at opsætning er korrekt fra begyndelse.  Ideen er at lave noget I stil med vedhæftede billede 

Det drejer sig med en ydervæg af mursten. Der er alm. savsmuldstapet på den. 

Er vejen frem at opsætte gibsplader på væggen for at sikre at profilbrædder bliver opsat bedst muligt?  Og I givetfald hvordan monteres gipspladerne på en sådan væg?

Selve tilskærring af profilbrædder er ikke det store problem.

Mvh. Morten S

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville montere lister til at sømme rustikkerne i. 15-20 mm. Væggen skal være meget skæv, for at det ikke kan udlignes med små kiler.


 

Hej.

Jeg ville forskalle med almindelige forskallingsbrædder pr. 45cm. Brædderne ville jeg skrue fast med selvskærende skruer. fx. karmskruer. Bor for med et 6mm bor, igennem brædt og væg i samme hug, og så i med en skrue.

Der hvor det skrå brædde møder de lodretgående, ville jeg køre et forskallingsbrædt i samme vinkel, så du har noget at skyde det sidste skrå brædde (længst til højre på billede) og de skråt skårne lodrette brædder, fast i. Ellers ville de nok hænge og klappe lidt i samlingen.

Profilbrædderne skydes i med dykkerpistol imellem fer og not.

Du skal lige tage lidt højde for mulig fugt problemer. Du risikerer problemer når væggen og evt. isolering lukker den oprindelig væg inde. Savsmuldstapet og den tapet klister det er sat op med, kan så være medvirkende til problemer med skimmelsvamp.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja det kræver naturligvis at væggen er sund, og ikke kold og fugtig. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis