L/L Varmepumpe VS 2014 gasfyr?

En af dagene hvor det var rigtig varmt, tænkte jeg det kunne da være lækkert hvis vi havde en L/L varmepumpe til at bringe temperaturen lidt ned, men gider ikke bruge en masse penge fordi vi gerne vil have det lidt køligere et par dage om året, den skal også kunne noget når det er koldt.

Så mit spørgsmål er som overskriften, kan man spare noget ved at bruge en L/L varmepumpe til primær opvarmning istedet for gasfyret?

Vi bruger også vores brændeovn hver vinter, nogen vintre mere end andre, men hvordan ville en varmepumpe klare sig mod brændeovnen? (hvis den bruges som primær varme når det ikke er super koldt udenfor, de rigtig kolde dage ville vi tænde brændeovn)

Huset er ikke særlig stort, 116 kvm, de sidste 2 år har vi brugt ca. 1000 m3 gas og måske 1500 kg briketter, eller bøgebrænde fra tårne. 

For at det var noget jeg ville købe, så skulle den lave billigere varme end gasfyret, også måtte den gerne tæt på ligeså billig som brændeovnen, da jeg så ville spare en masse tid med at fyre op, og med at hente brænde.

Gasfyret ville stadig blive brugt til at alve varmt vand, og på de koldere dage til opvarmning på datterens værelse om natten, da det ligger længst fra hvor varmepumpen ville være, og den kan jo heller ikke opvarme gennem en lukket dør..

Og kan man overhoved få nedsat elafgift nåpr ens primærvarme er varmepumpe, når man stadig har gasfyr og brændeovn registreret på adressen?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Varmepumper har svært ved at konkurrere med kondenserende gasfyr ift. Driftspris. Går ud fra dit gasfyr er kondenserende! Varmepumpen kører med en ringe virkningsgrad på de dage du har brug for brændeovn men det kan godt lade sig gøre og du vil spare noget fyrringsarbejde som du så skal betale i strøm. Går ikke ud fra du kan få reduceret elafgift når du stadig har gasfyret men det er der måske andre som ved?

Jeg ville fortsætte med den løsning du har nu!


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Hej læste lige svaret fra rasbo det er ikke helt korrekt en luft til luft varmepumpe bruger ca som et stort køleskab i el så selv om du ikke får billig el kan det svarer sig . Evt kunne du slippe gasfyret 😁
Helt ok opstilling du tænker på. Bare skru ned for termostaterne på de radiatorer som varmepumpen dækker. Har lige hjulpet en bekendt med at ombygge hans varmeforsyning i et hus til lav temperatur radiatorer, da der muligvis kommer et jordvarmeanlæg ind i løbet af nogen år. i det største rum Stue/gildesal er der opsat en L/L varmepumpe der netop skal være basisvarme og radiator supplerende varmekilde.  

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Ja ved også at en god luft til luft godt kan varme et hus på 116 KVM op 
Varmepumpen burde være billier end gasfyret
1 kw i gas koster vel ca 1.65 kr
1kw el koster i omegnen af 2,15 kr
Har du et gennemsnit på bare 2 i cop med varmepumpen koster 1 kw 1,10 kr

Vi prøver igen, i morgen --
længe siden jeg startede tråden,  men dejligt med nogen tilbagemeldinger.

besparelsen behøver jo ikke være kæmpe stor hvis varmepumpe koster omkring 10000 kr inkl installation. der er jo trods alt et par tilskud man kan få. så burde den nok kunne betale sig selv hjem inden for 10 år.

Jeg går videre med det når jeg lige finder fritid igen 😀

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis