Styring af gulvvarme??

Hej. Vi har købt et hus fra 76. Hvor der er lavet gulvvarme en gang. På vores badeværelser er der fjernet en radiator og så styre man det bare med det jeg vil kalde en "almindelig" termostat som på en radiator. Der tænker jeg at sætte danfoss eco eller lign. På sammen med resten af vores radiatorer. MEN vores gulvvarme i køkken styres i bunden af et skab på den anden side af vægen, ude i vores bryggers, og gulvvarmen i bryggerset styres også der. Hvordan kan jeg modernisere det? For der kan jeg jo ikke bruge danfoss eco. 

Kan jeg evt bruge denne også bare sætte føleren i køkkenet? 

https://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Radiatorer-Tilbehoer-Radiatortermostater-Danfoss--Danfoss-RA-2992-Termostat-Fjernfoeler-175719.html

Eller er der ingen løsninger? 

Mvh Henrik😊



Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder lidt af noget "skrammel" du har - undskyld udtrykket. Noget tyder på at der blot er bygget en gulvvarmekreds på hvor der tidligere sad en radiator, og der er stadig radiatorer i systemet på samme varmekreds. Grundlæggende er det en dårlig løsning da radiatorer kræver højere fremløbstemperatur end gulvvarme. Det vil give dårlig varmefordeling i gulvet.

Har du støbte gulve med gulvvarme (tung konstruktion) vil jeg anbefale "gammeldags" returmostater så du styrer temperaturen i gulvet. Gulvvarme i en let trækonstruktion kan udmærket styres med en "eco" termostat.

Er gulvvarmen i dit køkken et støbt gulv vil jeg anbefale styring med returtermostat. Er det en let konstruktion er det en termostat med fjernføler jeg vil anbefale.


Søren O

Hej Søren. Jeg tænker det er noget i den stil som du siger at det er lavet om fra radiator. Dog stod der en radiator i køkkenet også som vi har fjernet. Forstår bare ikke at det styres fra bryggers så?😅 gulvet i køkkenet er et støbt gulv hvor der ligger klinker på. Så forstår jeg det ret mener du jeg bare skal holde mig til en "gammeldags" termostat ude i skabet? 😊


Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det

Ja en returtermostat vil holde temperaturen i gulvet ret konstant. Der skal så reguleres lidt op og ned når varmebehovet ændrer sig, men ikke noget problem.


Søren O

Prøv lige at sætte et billede ind af "styringen" i bryggers. 

Det kan sagtens hænge sådan sammen at det oprindelige gulvvarme i badeværelse er med returtermostat. Det virker nogenlunde idet rørene er lagt på sådan en måde at frem og retur hele tiden ligger ved siden af hinanden. På den måde får man nogenlunde varmefordeling. 

Måske er det lavet på samme måde i køkken og gang, blot med returtermostat i gangen. Men det kan også være en mere moderne mini blandesløjfe du beskriver


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den hvide er til bryggers og den ældre nedenunder er til køkken 😊


Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
Vedhæftede filer:

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det

Den gamle termostat er en returtermostat, og det vil jeg tro at den nye også er. Du har ikke nogen blandeshunt, men hvis du ikke bliver tilfreds med varmefordelingen er det "ret let" at opsætte en blandeshunt til de 2 kredse. Ikke nogen dårlig løsning med placeringen i et skab.


Søren O

Så til oprindelige spørgsmål´m.h.t. moderniseret styring. 

Dine retur termostater virker på den måde at temperaturen på vandet der kommer retur fra gulvet styrer kredsens flow. Så jo koldere det er rummet des mere afkøles vandet igennem systemet og der lukkes lidt mere op.

Jeg tror ikke du får noget ud af at lave en moderniseret styring af det gulvvarme. Når man har gulvvarme i beton, som jeg tror det er, så kan man ikke natsænke f.eks... Man kan heller ikke få lukket for varmen hvis der f.eks. er meget solindfald. Der er simpelthen akkumuleret for meget varme i sådan en beton plade.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så jeg kan på ingen måde sætte en digital termostat på og trykke jeg vil have 21 grader i køkkenet?😊


Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis