Luft til Vand varmepumpe

Hej LDS people..

Står og skal til at beslutte mig for hvilken luft til vand varmepumpe jeg skal have til sommerhuset (67m2)

Har kigget på lidt forskellige modeller:

Bosch, Daikin, Panasonic osv..


Hvad skal man gå efter? Budgettet tænker jeg er MAKS 40 af de røde. Men så gerne det blev billigere.


Det skal både trække gulvvarme og brugsvand tænker jeg.


Så skal både have luft/vand pumpe + buffer tank + varmtvandsbeholder.


Hit me?


If you can dream it, you can do it.... NOT!
Hej LDS people.. Står og skal til at beslutte mig... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Så må svaret være tung, da den skal indstøbes i betonen når jeg har lavet selve fundamentet.


Så buffertanken og varmvandsbeholderen er et must right?



If you can dream it, you can do it.... NOT!

med den "tunge" gulvvarme er betonen en slags akkumulerings tank - mit sommerhus har installeret "tung" gulvvarme og her har jeg sparet buffertanken væk - det fungere udmærket - vand/luft køre direkte i gulvet.

det er lavet så solvarmen også køre ned i gulvet 

solvarmen kan dog til tider blive varmere end gulvslanger har godt af....

Så solvarmen kører udelukkende på gulvvarmen eller hvordan skal det forstås?

og med den tunge gulvvarme (altså støbt i beton) så behøver jeg ikke buffertanken?


Hvilket luft/vand anlæg har du ?

Hvilken solfanger skal man evt gå efter?

Har du alle værelser på 1 kreds (til gulvvarme) ?


Ved godt det mange spørgsmål :)


If you can dream it, you can do it.... NOT!

Jeg vil gå med til at med gulvvarme UDEN termostat styring i de enkelte rum er det ikke nødvendig med buffertank. Men er der elektrisk styring på gulvvarmen så kan man let risikere at alle kredse er lukket. Så vil veksleren ikke kunne komme af med varmen, og vil standse et øjeblik efter opstart. Den køler af og starter igen et øjeblik. Det er hård ved maskinen, og der er ikke mange leverandører der vil anbefale det. 

Når gulvvarme er uden enkeltvis styring så styres det af fælles termostat, og derfor er der stort set et jævnt flow igennem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har endnu ikke besluttet mig for om det skal køre med eller uden termostatstyring i de enkelte rum, eller om det bare skal være en overordnet styring der fx holder det på 21 grader fx.


If you can dream it, you can do it.... NOT!
Annonce

Tillægsspørgsmål:


Denne Siemens Logo - Hvad skal jeg helt præcis bruge den til?

og er den nødvendig hvis jeg fx også har Panasonic Aquarea Smart Cloud WiFi styring?


If you can dream it, you can do it.... NOT!

min princip skitse er til et sommerhus på 64 m2+30m åben hems i alt 94m2 - altså ikke helårs og der er 2 soveværelser som deler samme kreds

der er ingen thermostats styring på de enkelte kredse andet end at man manuelt kan justere flow fordelingen ind på fordeleren ude i teknikrummet - i praksis har det vist sig ikke at være nødvendigt med induviduel thermostat styringer..

Styring af temperatur i huset/rum sker blot via den styring som fulgte med Varmepumpen.  Der måles blot på retur vandet og afhængig af den ønskede gulv/rum temperatur så kan man blot vælge en retur temp som passer. I mit tilfælde passer det med at en retur temp på ca. 25 giver komfort temp i rum og den medfølgende styring har en varme kurve som gøre at den selv hæver/sænker dette setpunkt afhængig af udendørs temp.

alle værelser får ca. samme temperatur hvilket man I praksis også er det vi ønsker - det er "set and forget"

så jeg kan vælge mellem hvilken ca. temperatur jeg ønsker i de 3 zoner (soverrum, bad og stue/køkken)


Solvæsken køre direkte på samme kreds som vp og deler kølevæske.

Solvarmen kan både varme VVB op og/eller gulvet og prioritere mellem disse.

Varmepumpen kan KUN varme gulvet op og kan således ikke varme brugsvandet

Det VP anlæg jeg har er et "Andes 5W" - det er en kina model men bygget ganske godt op med kvalitet materialer - det er fra 2012 og køre stadig fint (trods en falsk flow alarm)


jeg bruger ca. 1500 Kwh/år på at varme op dec, jan, feb - resten af året sørger solen for via solvarme panelerne.

Vedhæftede filer:

If you can dream it, you can do it.... NOT!

For nemhedens skyld uploader jeg lige tegningen. Huset er 50m2 og Udhus (ekstra værelse) er 17m2. I selve huset er der loft til kip, med ensidig hælding på tag. (4m højeste punkt, 2,7m op bagside. dvs der kommer 2 små hemse over hhv. de 2 værelser, og over køkken/toilet, hvoraf at den over køkken/toilet skal fungere som teknikrum.


If you can dream it, you can do it.... NOT!
Vedhæftede filer:

If you can dream it, you can do it.... NOT!
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis