Luft til Vand varmepumpe

Hej LDS people..

Står og skal til at beslutte mig for hvilken luft til vand varmepumpe jeg skal have til sommerhuset (67m2)

Har kigget på lidt forskellige modeller:

Bosch, Daikin, Panasonic osv..


Hvad skal man gå efter? Budgettet tænker jeg er MAKS 40 af de røde. Men så gerne det blev billigere.


Det skal både trække gulvvarme og brugsvand tænker jeg.


Så skal både have luft/vand pumpe + buffer tank + varmtvandsbeholder.


Hit me?


If you can dream it, you can do it.... NOT!
Hej LDS people.. Står og skal til at beslutte mig... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nå, nu skal du høre... Har besluttet mig for at det skal være denne:

https://danskvarme.dk/butik/daikin-altherma-3-6kw-180l/

En bekendt påstår at det er varmepumpernes Rolls Royce som han så fint kalder det hehe.

Så jeg tænker lidt at jeg vil skippe solfanger i første omgang da denne skulle være ret effektiv. Samtidig har den det hele indbygget, så skal ikke ud og have fat i buffertank og varmvandsbeholder ved siden af. En yderligere fordel er at det bliver tilsluttet i toppen, jeg kan derfor trække rør gennem hemsen med teknik og direkte ned i. Så er planen at jeg monterer den i køkkenet da den passer i et indhak som et skab vil efterlade. Er det helt dumt?


Tillægsspørgsmål. Jeg tænker at køre gulvvarmeslanger over alt, altså helt ud til kanten af fundamentet. Ville det være dumt i forhold til at have gulvvarme under køkkenskabe?


If you can dream it, you can do it.... NOT!

Det er fint nok at skippe solvarmen.

Kender ikke denne specifikke vp men tænker den er helt fint.

Mht at køre slanger under køkkenskabe, så ville jeg undgå det i videst muligt omfang og i særdeleshed køleskab, ja faktisk kunne man overveje at lave specielt koldt gulv ved køleskab, hvor isloering er mindre.... - ok at slanger passere køkkemskabe på tværs men ligefrem bevidst at lægge dem så de varmer på langs giver næppe mening. Så hellere trække slanger lidt tættere i gang området.


Bemærk i øvrigt at det er vigtigt at slanger trækkes i en dobbelt spiral/snegl

Det gør at der skiftevist kommer en varm og en afkølet slange og derved fordeles varmen perfekt på hele gulvfladen.

Første omgang hvor det varmeste vand føres ud fra vp er altid den omgang som er tættest på fundamentsrand og næste slange vil så være den omgang med det koldeste vand da det er sidste del af returen.

Håber du forstår princippet.

Jeg forstår princippet da du har beskrevet det ret godt. Jeg skal igang med at støbe gulv inden for den næste uges tid, så håber jeg at jeg får lagt det rigtigt :) ellers noget jeg bør være opmærksom på?


If you can dream it, you can do it.... NOT!

ikke andet end at det er vigtigt at dække terrendæk af med plastik efter du har hældt betonen ud.

husk at tage billeder af hvor dine rør ligger, det kan blive handy hvis du senere skal bore i gulvet for f.eks. at montere fundament til køkkenskabe (hvis du beslutter at trække rør der)

Hej igen.

Jeg tænker lidt at jeg også vil have gulvvarme i udhuset. Det skal jo så forsynes fra selve huset. Hvordan gør jeg det smartest?


If you can dream it, you can do it.... NOT!
Annonce

Jeg tænker det nok er smartest at jeg undlader at trække under køkkenskabe osv..



If you can dream it, you can do it.... NOT!

Hvis du laver gulvvarme udelukkende med retur ventil så er Nielschr. opskrift på rørlægning ok. 

Laver du standard gulvvarme kreds / fordeler rør med separat pumpe så må slanger gerne ligge ved siden af hinanden uden at tage hensyn til frem og retur. Med den metode er der stort set ikke forskel i temperatur på frem og retur.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Om det er  den ene eller den anden metode der bliver brugt ved lægning af gulvarmeslanger  er hip som hap. Bare sørg for at fremløbet starter med at være yderst ved fundamentet



 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis