Luft til Vand varmepumpe

Hej LDS people..

Står og skal til at beslutte mig for hvilken luft til vand varmepumpe jeg skal have til sommerhuset (67m2)

Har kigget på lidt forskellige modeller:

Bosch, Daikin, Panasonic osv..


Hvad skal man gå efter? Budgettet tænker jeg er MAKS 40 af de røde. Men så gerne det blev billigere.


Det skal både trække gulvvarme og brugsvand tænker jeg.


Så skal både have luft/vand pumpe + buffer tank + varmtvandsbeholder.


Hit me?


If you can dream it, you can do it.... NOT!
Hej LDS people.. Står og skal til at beslutte mig... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

If you can dream it, you can do it.... NOT!

Ser ud til at være en god disponering over pladsen på 50m2

Er der en grænse for at der kun må bygges 50m2 eller det økonomien som diktere

Personligt havde jeg nok gjort huset lidt større, bare 1 meter længere kan gøre det og derved have en lidt større stue - 2 meter i sofagruppen og 3 ved spisebord er ikke meget.

Evt også 20 cm mere til værelser/hems


Mer pris vil kun være få tusinde.

Og er det en vvb jeg ser på badeværelset i hjørnet?, kan den ikke lige så godt komme op i teknkrum på loftet over bad/køkken - eller er det en vaske søjle.

Luft/vand er lige til højre bennet - sørg for at udedel IKKE har fat i hus/fundament og isoler evt ekstra ved væggen for at undgå lyd i huset. Min står 70 bag soveværelset (isoleret med 150mm) og konen syntes den kan høres når hun sover...

Det vil være nemt at kombinere med solvarme, specielt hvis vvb står på loftet - gå efter en med vacum rør

Niels - Det er reglerne der dikterer desværre. Ellers var jeg gået efter små 100m2.. .Reglerne hedder 50m2 hus og 17m2 udhus, samt mht hus, der hedder det højeste punkt 4m dog må maks punkt til skæring være 2.7m for at forhindre at man laver en 1 sal... Deraf højden til hems ikke er højere, hvilket kan knibe lidt i forhold til at de VVB tit er høje...

Det er en vaskesøjle på badeværelset (Vaskemaskine/tørretumbler)

Havde tænkt mig at gemme alt teknik på hems 2, især fordi jeg så ikke skal trække rør så langt i forhold til køkken og bad osv, og så er det også tæt på i forhold til evt solfanger osv.

Selve udedelen havde jeg tænkt mig at gemme i indhakket mellem hus og udhus, altså så den står på bagsiden af toilet/køkken.

Jeg kommer til at have 200mm isolering (150 spær, samt 45x45 reglar på tværs.

Den panasocin varmepumpe skulle også have en ok støjsvag udedel :)



If you can dream it, you can do it.... NOT!

I så fald er det en god indretning til blot 50 m2.

Overvej dog om der er brug for 2 værrelser + hems i et så lille hus. Måske er det bedre med en lidt større stue (jeg syntes den nyværrende ser lille ud) og så 1 stort værrelse + hems.


Rigtig god ide med teknik på hems #2, du kan også overveje at spare pladsen og have 2 hemse.

Teknikken kan måske hænge udvendigt i et isolleret skab (ved ikke om det så tæller med i m2) - det vil også gøre det nemmere at komme til.

Hvis du laver solvarme skal du blot have 2-3 m2 fanger.  Den vil tit give så meget energi at du ikke behøver mere, du kan overveje at have en ekstra 'akumulerings' kreds som blot er under betondæk/isoleringen - dvs at du med denne opvarmer det kapitalar brydende lag (bedst hvis det så er søsten). Så lader du solvarme styringen pumpe varmen til kredsløb #2 når dit primære kredsløb ikke kalder.

Det er det eneste jeg godt ville have i dag

Og husk så at gulvslanger til solceller skal kunne tåle en høj temperatur - solpaneler kan levere op til 150 grader damp under tryk.....

Jeg sad netop i aftes og legede med tanken om at lave det lidt om, netop da udehuset også kan bruges som ekstra værelse, så virker det lidt som overkill med 2 små værelser. Så overvejede at gøre værelset større, og så lave en slags hyggekrog i den sidste del. 

Ja, mit problem er også at jeg synes stuen virker alt for lille. Det skal dog siges at den væg hvor fjernsynet hænger på, kun bliver en halv væg der stopper ved fladskærmen, så det ikke bliver for klaustrofobisk.

Dog kan du se på den nye tegning jeg lægger op at jeg har leget lidt med tanken om at vende det om.

Jeg har netop også overvejet at lave teknikrum udvendig, men det er mere om det tæller med som m2, det er jeg ved at undersøge. Alternativt har jeg overvejet om jeg skal lave teknikrummet i udhuset, til venstre for døren hvor man kommer ind.

Okay, 2-3 m2 solfanger er da alligevel ret imponerende hvis der ikke skal mere til. Noget bestemt man skal gå efter?

Kunne man måske være så fræk at lave en kreds under den overdækkede terasse så den evt er forberedt til hvis man nu på et tidspunkt legede lidt med tanken om at skærme terassen af med noget altan parti eller noget :) 



If you can dream it, you can do it.... NOT!
Annonce
Vedhæftede filer:

If you can dream it, you can do it.... NOT!

Hyggekrogen jeg snakker om ville være noget a la det her


If you can dream it, you can do it.... NOT!

Jeg syntes du skal prøve en indretning af hvor du rykker sofa krogen ud i forlængelse af spiselkrogen til venstre på tegningen og så dreje værelset så det støder op mod entre. Evt med dør til værelset fra entre så man ikke skal igennem stuen.


Det giver mulighed for at entre blive bredere og dermed plads til et skab til jakker, sko paraplyer mm.

Hvis ikke du har brug for hems #2 kan du jo gøre som oprindeligt planlagt og lægge teknik der (det vil gøre det nemt). Det var memt som en ide hvis du gerne ville finde nogle m2.

Vedr solfanger er 3 m2 rigeligt og 2 vil sansynligvis kunne gøre det til 50m2

Regn ikke med at solfanger gover noget særligt i dec, jan og feb. Og kun halv styrke i nov og marts.

Gå efter vacumrør da de giver bedre i nov/ marts og med lidt held også lidt i dec.

Jeg ville ikke lægge rør under terressen men det skader jo ikke - tror bare at det ikke bliver aktuelt i mange år

Skabet helt til venstre i køkkenet er drejet mod gangen/entreen netop så det kan bruges til jakker/sko osv. Men ja, din ide ift at rykke værelset er måske ikke så dumt. Det vil jeg overveje. 

Det har hele tiden været planen at bruge hems 2 til teknikrum netop fordi det ville være praktisk ift at det meste det skal forsyne ville være lige under. Men alternativt laver jeg et udvendigt isoleret teknikrum hvis det ikke tæller med som m2. Det skal jeg lige have søgt om.

Okay, fandt nemlig denne https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-solenergi-solfangere-vakuum-solfanger-med-30-ror-379997514?gclid=CjwKCAjw6vvoBRBtEiwAZq-T1cRopQeVgfG1gmyxrUmmRcbmJt79Xn7-FZTXwp70ZHPUL3swZdFq1xoCKxgQAvD_BwE

og synes det virkede billigt. Men det måske overkill? og hvad mere skal jeg bruge udover reflektorpladen?


Grunden til at jeg nævner det med terassen, det vil kun være under selve overdækningen, tænker mere ift. at man på et senere tidspunkt kunne lukke overdækningen af, og derved ham man så en slags mellemgang/udesue.



If you can dream it, you can do it.... NOT!

den fanger vil være helt fin men du skal naturligvis bruge noget mere. præsist hvad kan du se under deres `sæt` hvor de har taget lidt mere med af det mest nødvendige.

til 50 m2 sommerhus og 3-4 personer ville jeg vælge dette hvor der er 300 l vvb

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-solenergi-kampagne-solfangersaet-solfangersaet-30-ror-og-300-liter-solvarmebeholder-9sol30-300

jeg har selv 300 l vvb og den er sjældent tom og kan som regel også modtage solen energi.

hellere en stor vvb end en stor solfanger da det handler om at kunne gemme energien. hvis en lille vvb er varmet op kan man ikke hælde mere energi i den....


ovenstående har en zoneventil, hvilket jeg tolker som om at når vvb ikke kalder på varme så kan man sende det til anden zone (gulvet)

min styring har dedikeret pumper til de 2 zoner og kan derfor justeres lidt bedre. ovenstående er dog et rigtig godt bud til dit projekt.

bemærk at en luft/vand pumpe stadig er nødvendig hvis du vil have komfort varme i dec, jan og feb. nov og mart vil heller ikke have fuld skrald men vil normalt give tilstrækkeligt til huset eller forbrug men ikke begge dele.

fra aprl og frem vil det give til både komfort og forbrug.


ud over hvad der er i sættet skal du også bruge nogle 15 mm kobber rør for at tilslutte fanger til vvb samt messing fittings til det samme. kobber rør skal også have nogle isoleringsskåle. og evt noget til at montere fanger på taget.

så vidt jeg kan se er der heller ikke auto udluftnings ventiler som skal placeres ved solfangerens top, og ej heller et lille tryk måler ur som kan vise dig om der er tryk på anlægget.

en mekanisk temp ur er også godt så man ka se at de digitale virker som det skal.

der skal så vidt jeg kan se også et par ventiller og kuglehaner til, så du kan fylde væske på.

se evt på min skitse og tjek at de samme komponenter er inkl/eksl. i pakken også et snavsfilter og aflukning på begge sider af snavsfilter.




Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis