Luft til Vand varmepumpe

Hej LDS people..

Står og skal til at beslutte mig for hvilken luft til vand varmepumpe jeg skal have til sommerhuset (67m2)

Har kigget på lidt forskellige modeller:

Bosch, Daikin, Panasonic osv..


Hvad skal man gå efter? Budgettet tænker jeg er MAKS 40 af de røde. Men så gerne det blev billigere.


Det skal både trække gulvvarme og brugsvand tænker jeg.


Så skal både have luft/vand pumpe + buffer tank + varmtvandsbeholder.


Hit me?


If you can dream it, you can do it.... NOT!
38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Panasonic har vvb indbygget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

husk at den formodentlig bruger +20 Amp 3 faset sikring - og de fleste har ikke lige det - dvs du skal regne med udgift til en elektriker.

evt. kan stikledningen ind til huset også være på blot 25 Amp - hvilket ikke lige umiddelbart giver "luft" til at mange andre ting kan køre samtidig med din vand/luft VP.

jeg har selv en 5 Kw og den kræver 20 Amp....

Hej Niels,


Er selv uddannet elektriker, så det tænker jeg at jeg selv står for. Der skal bygges nyt, så det er taget med i højden at jeg skal have noget power.. Dog har jeg set at nogen af anlæggene kører med 16A da det er et lidt mindre anlæg jeg skal bruge... Regner med at et 3KW anlæg burde være nok..


Mvh


If you can dream it, you can do it.... NOT!

De små pumper sluger slet ikke så meget som 20A. Det er kun hvis der kobles el patron til, og det styrer man heldigvis selv. Man kan også vælge at koble elpatronen på færre faser. 

Jeg ville kigge på en monoblok som denne:

https://www.billigventilation.dk/shop/panasonic-aquarea-monoblock-h-generation-5-kw-1271p.html

Jeg ville nok selv sætte et system op med en lille VVB og en Siemens LOGO! til at styre det hele. 


Elektronikteknikeren
Annonce

Gregersen . Det er vidst sådan en jeg har fået tilbud på... dog med 3KW da de mente det var nok til den størrelse.

Hvor stor VVB? De anbefaler 160L mener jeg.

Siemens LOGO? Spørger dumt, men hvad er det?


If you can dream it, you can do it.... NOT!

Har du tung gulvvarme? I så fald behøver du ikke en stor buffertank, men kan nøjes med en mindre en. 

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmepumpe-akkumuleringstanke-og-varmtvandsbeholder-akkumuleringstank-140-liter-med-isolering-307012140

En LOGO! er en PLC. 


Elektronikteknikeren

Logo eller eaysi er programmerbare relæer som kan sammenlignes med meget simple plc`r.

Min datter og sviger har lige fået installeret Panasonic 9 kw. Der er til 180 kvm helårshus. Det er 16 A til kompressor og 16 A til elpatron.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvad er en tung gulvvarme? Altså jeg regner med at lægge gulvvarme i hele hytten. (67m2) 

Det er 2 små og 1 lidt større værelse og et toilet og et køkken/alrum/stue.


Tilbuddet jeg fik lød på:

Panasonic luft-vand hydro split varmepump

1 stk. Panasonic luft til vand varmepumpe H-Generation 3 kW

Takket være systemets høje teknologiske niveau og avancerede styring, kan det opretholde en høj kapacitet og effektivitet selv ved -7°C og -15°C.
Aquareas software er optimeret til kravene for lavenergiboliger for at kunne maksimere energieffektivitet. Aquarea fungerer uanset vejret, selv ved -27°C. Udendørsenhedens kompakte design gør installation meget nemt.
Energiklasse: A+++ Maks. Fremløbstemperatur centralvarme 55°C Lydniveau varme / køling: 47 dB / 47 dB
Boligens areal: 60 m² (nybygget sommerhus) Dækningsgrad i %: 144 % ved -7°C grader COP-værdi er beregnet til jeres forbrug: 4,07 Beregnet årlig omkostning: ca. kr. 3.584,



1 stk. Metro Therm model 160 | Combivandvarmer | Centralvarme

METRO THERMs combivandvarmer model 160 til centralvarme type 605C leverer varmt brugsvand til køkken, håndvask og brusebade i enfamilieshuse og andre mindre installationer.


1 stk. Panasonic buffer beholder
50 liter buffer tank for Panasonic Aquarea All In One luft/vand varmepumpe.
Buffertank med 4 tilslutninger G1 1/4 for installering på væg.


Lyder det helt galt?


If you can dream it, you can do it.... NOT!

Tung gulvvarme er når det er indstøbt i beton. Let gulvvarme er når det ligger i sporplader o. lign. med varmefordeligsplader. 

Den vi lige har fået installeret er på tung gulvvarme og alle tilbudsgivere havde buffertank med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis