Fuldspartlet væg som "struktur"

Mit hus har generelt ikke særligt pæne vægge, så overvejer en nem løsning, nemlig at fuldspartle alle vægge med en langhåret rulle, som efterlader en struktur, lidt ligesom maling kan gøre, naturligvis mere markeret, bagefter vil jeg så male det hele hvidt. 

Ideen er at undgå skrabning, idet væggen ikke er pæn, omvendt er den lige netop så pæn, at et tyndt strukturlag rullespartel vil gøre den lækker og ensartet at se på. 

Er der nogen som vil fraråde mig dette? (ud fra egne erfaringer) 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Næ, vi har gjort det i flere huse. Og det står som den dag, det blev udført.

Fremgangsmåde: rens væggene af. Derefter køber du den billige, hvide vægmaling. Du skal også bruge et kilo sand, der er Harper. Dvs uden småsten og urenheder. Blot alm rødt sand. Det skal være tørt. Nu blander du en deciliter maling med en smule sand. Vej sandet før du blander. Prøvemal på en glat overflade, feks et brædt. Når du har fundet den struktur, du ønsker, blander du 5 kg maling med sand. Det påføres med rulle eller stor pensel. Vær opmærksom på, at værktøjet bliver tungt. Du former undervejs strøg og struktur. Lad tørre helt! Nu maler du hele molevitten over med den bedste maling du kan opdrive i den farve du ønsker. Færdig!


 

super tak for grundig instruktion:) 

Faktisk havde jeg planlagt at gøre det med en af de såkaldte rullespartelmasser, færdigblandet, men det skal da nok blive endnu bedre med din opskrift. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg synes rullesporene efter at have påført rullespartel er ret tydelige, jeg er ikke sikker på det vil blive pænt med maling heller. Så er strukturmaling nok bedre. 

Men hvor slemt er det da? Hvis du rullespartler og trækker af med en 60 cm ergospartel får du et rigtig godt resultat efter 1-2 omgange, hvorefter du så kan påføre filt, maling eller hvad du nu vil have

Hvad har du på væggene i forvejen? Hvis du har tapet eller lignende vil din fremgangsmåde ikke være god, da våd spartel opløser limen og får det hele til at slippe væggen. 

Har forskelligt: i stuen er der et meget 70´er agtigt tapet som er pænt sat op men i sig selv meget grimt: 

https://mittanbud.no/anbud/1845843/veggfornying-p%C3%A5-strukturtapet-og-maling/ 

det er malet mindst 2-3 gange med høj-glans maling så man kan sagtens spartle det, jeg tænker at spartle det, så mellemrummene fjernes,  og derefter rullespartle det for at give en mere moderne struktur. Kan ikke se andre løsninger.  Det er no-go at fjerne tapetet, da det angiveligt er blevet hængt op for at skjule en endnu grimmere væg...

Værelserne på 1. sal er tapetserede med tapet uden struktur, men er alligevel ujævne når man kigger nærmere eftrer, der er malet med høj glans maling men bagved kan man skime spartlinger af ældre dato, rester af tidligere tapet(??)  osv. 

Alt i alt en elendig finish i dette hus. 



Du kan komme langt med en girafsliber, for at tage den største mængde. 


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også