Isolering af kældergulv uden understøbning

Hej Alle,

Så fik jeg endelig oprettet en profil her efter at have læst mange fine givende indlæg.

Jeg er i gang med en renovering af min kælder. 

Renoveringen var umiddelbart tiltænkt uden udgravning da der er højt nok til loftet og ligeledes skal kælderen ikke bruges til beboelse.

Desværre har en måling vist tårnhøjt niveau af radon (700 bqm) og jeg overvejer derfor løsningsmuligheder.

1. Ventilation - der skal under alle omstændigheder etableres ventilation. Det vil tage noget af problemet, men så vidt jeg kan læse mig frem til, ikke fjerne problemet fuldstændigt.

2 (Og det er her jeg har brug for råd) Efterisolering af kældergulv:

Jeg overvejer at banke gulvet op for at lægge isolering og nyt betonlag og radonsikre ad den vej. Understøbning er ikke tidsmæssigt / økonomisk muligt. 

Jeg har læst lidt i denne tråd: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/153507/s/udgravning-i-kaelder 

Her siger de at man kan graven ned til fundamentet og så 15 cm ind og så skråt derfra til 35 cm dybe. Jeg er i princippet ligeglad med gulvarme, men vil gerne radon sikre. Og hvis jeg samtidig kunne få en mindre fugtig kælder vil det være en bonus som jeg gerne vil kaste mandetimer / penge efter. Men jeg vil gerne rådføre mig med en fagkyndig inden jeg giver mig i kast med projektet. Hvem kunne have forstand på sådan en omgang? 

Mvh Anders

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er grundlæggende et no-go at grave ud under fundamentet, og et endnu større no-go at lægge isolering i en dybde der er lavere end fundamentets underkant! Det er jo ikke for fornøjelsens skyld at det altid tilrådes at der laves en understøbning.

Du risikere at underminere dit fundament! Selvfølgelig kan du være heldig - som den tråd du henviser til åbenbart har været - at jorden er forholdsvis robust sammenholdt med den belastning der virker langs fundamenterne! Men det er en høj risiko at løbe og jeg er på ingen måde sikker på at dit forsikringsselskab er med på ideen! hovedreglen siger, at for hver mm du graver ned lodret, skal du tilsvarende 3mm væk fra fundamentet! Dvs 350mm lodret = 1050mm ind i rummet.
Hvorfor er det så så kritisk?? Jo, en del af fundamentets bærevene kommer fra den vægt der ligger ved siden af fundamentet - og den fjerner du jo i den proces.  Afhængigt af jordforholdende kan du fjerne mellem 10-80% af fundaments bæreevne - så det er jo unægteligt svært at spå om lige netop dit projekt, når du ikke har en geoteknisk rapport til at underbygge undergrunden.

Dertil kommer så, at du fremadrettet vil have et fundament der står på en jordmasse, hvor brudfigurene i jorden ikke længere kan udvikle sig, udover ved at trykke på din nye isolering! Jorden er konsolideret af 1000års iskapper, og nu er det pludselig noget polystyren som skal holde det hele på plads. Det kan gå helt galt!

Lige netop ved de her understøbningsopgaver, må der anspores til at du får nogle rådgivere ind over, så du forsikringsmæssigt er dækket ind, fx et geoteknisk firma der kan tage nogle prøver. Personligt vil jeg altid fraråde den model som du beskriver.

Hvis dit problem alene kan afgrænses til radon, så kan der sagtens lægges en spærre direkte over betonen!


 Certificeret Statiker

Tak for svaret.

Nu går mit spørgsmål jo på hvem det kan hjælpe med rådgivning af sådan et projekt for at finde ud af om hvorvidt det kan lade sig gøre. Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at gi mig i kast med sådan et projekt uden passende professionel rådgivning.

Jeg er udemærket klar over at jeg ikke bare kan fjerne funderingen under huset uden konsekvenser.


Typisk større murerfirmaer eller total entrepenørere

Jeg har selv efter mange overvejelser gået den kedelige og hårde vej med min kælder. Jeg valgte at understøbe og gøre det på den rigtige måde.

Men jeg overvejede også at grave det ud jeg kunne, også ligge kooltherms kingspan plader ud, og efter at have rådført mig ved kooltherm så også smide en radondug/fugtspærre under betonen, pga det tykkelse af isolering jeg kunne få plads til ikke var nok som kapillarbrydende lag  

Men jeg valgte den anden metode for så også at kunne ligge gulvvarme. 👍🏻 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis