Udskiftning af stikkontakt, for mange ledninger

Jeg er i gang med at udskifte mine stikkontakter, det er ikke noget jeg har prøvet før, men det er gået helt problemfrit - indtil nu :)

Der er tale om et 2½ enheds kontakt med en alm. stikkontakt of en afbryder til en lampe.

Når jeg tog kontankten helt af ser det sådan her ud:

De hvide er P og de blå/røde er N. Gul&Grøn er jord. Det ses at der i det nederste 1½ er tre hvide ledninger som skal sluttes til. I de nye stikkontakter jeg har købt (LK Fuga) er der imidlertid kun plads til 2.

På de gamle var der bare et stort hul til P og N hvor de havde presset all 3 ledninger ind.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gøre med min tanke er at grunden til der er flere hvide ledninger er nok bare at de skal kunne trække mere strøm, men da denne stikkontakt ikke skal trække særlig meget sætter jeg bare en slutmuffe på den ene og tilslutter de to andre. Så var min tanke at snakke med en elektriker om det næste gang der kommer en forbi.

Jeg gør arbejdet færdigt og kontakten virker fint. 

Det er der imidlertid nogle andre stikkontakter der ikke gør. De to værelser ved siden af (som er tilkoplet en anden sikringsgruppe) er holdt op med at virke.

Så her er mine to spørgsmål:

  1. Giver det mening at en anden sikringsgruppe holder op med at virke fordi jeg ikke har tilsluttet en P ledning i den her kontakt?
  2. Hvordan tilslutter jeg 3 ledninger i den her kontakt? Skal jeg købe en anden kontakt, eller skal jeg bare mase to ledninger ind i et af kontaktens huller?

mvh


Peter

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Antager at de tre hvide sad i samme hul og de to blå sad i samme hul? Jeg ville muffe to af de hvide sammen med et kort stykke hvid, så du kan klare dig med de to huller. Ville endvidere bruge samme slags muffe som til jord. Så kan den vendes så den fylder mindst inde bagved. Den ene hvide kommer med strømmen, den anden fører videre til andre stikkkontakter og den der fører ovenpå leverer strøm til lampeafbryderen.

Dine andre stikkontakter virker ikke, fordi den ledning du har sat en muffe på, går videre til dem.

Du samler de hvide ledninger med en muffe, og sætter også en lille stump hvid ledning i muffen, og lader den stump gå ind i stikkontakten. Således er alle hvide samlet og forbundet til stikkontakten.


Tak for svar. Jeg pillede kontakten af igen, og maste ledningen jeg havde sat en muffe på ned i kontakten. Det føles lidt beskidt men det virker.

Klemmerne i den nye stikkontakt er kun beregnede til en ledning i hvert hul, så du må på den igen og følge jenshøjs anvisning.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis