Komfur og faser

Mit temmeligt gamle komfur gik i stykker med et smæld og jeg har fået installeret et nyt, tilkoblet med 3 faser direkte til dåse, dvs. uden komfurstik. Tre ledninger matcher tydeligt på farver: Grøn/gul (jord), Blå (0), og Brun (L2?). De er således forbundet. De resterende ledninger er i dåsen (a) sort og (b) sort med hvid stribe, og fra komfuret (a) sort og (b) grå. Der sker dog det besynderlige, at kun ovnen virker, når a+a og b+b forbindes, mens kun kogepladerne virker når a+b og a+b forbindes. Kan der i denne situation drages tvivl om hvorvidt blå vitterlig er 0, eller er der en anden oplagt fejlkilde?

Mit temmeligt gamle komfur gik i stykker med et... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Jeg spurgte elektrikeren ganske kort, om max forbrug ikke var noget teoretisk, men han afviste klart at det var gangbart at tilslutte et apparat med højere tilslutningseffekt end 7,4 kW. Jeg tror ganske vist at han er lærling, og han har muligvis henvist til hvad de har lært i skolen som ufravigeligt god skik for en elektriker, ikke hvad der teknisk set er lovligt.

Du kan lige tjekke om bøjler sidder som på næstøverste diagram, 2N


Elektronikteknikeren

Bøjlen sidder mellem terminal 4 og 5, som på diagram 1. 

Vedhæftede filer:

Jeg kan se, at du har et 5 leder kabel i tilslutningen på dit komfur. I den membrandåse, som elektrikeren har udskiftet til, monterer du blå til nul (blå), brun til en fase, og sort og hvid til den anden fase. Den gulgrønne selvfølgelig til gulgrøn i membrandåsen. Alt selvfølgelig i spændingsløs til stand. Når du nu har forbundet som beskrevet, tænder du for gruppeafbryderen igen. Grunden til at jeg har skrevet, at du forbinder sort og grå sammen i membrandåsen, er, at du så ikke har nogen løse ledninger. Det er ligegyldigt om,  der er en lus (bøjle) mellem 2 og 3 i tilslutningen i komfuret eller ledningerne bliver koblet sammen i membrandåsen. 


fase

Det lyder som en god løsning. Jeg må lige forsøge at finde en samlemuffe til tre ledninger (der sidder aktuelt kun dobbelte samlemuffer i).

Der findes ikke samlemuffer med 3 huller, Du putter de 2 ledere i samme hul.

ELLER du går ind i tilslutningen på komfur, Der sidder der 2 eller 3 kobber bøjler imellem 4 og 5. Dem tager du af og deler så du har en til lus 2 - 3  og resten igen til lus 4 - 5 Den overskydende leder skal have samlemuffe i begge ender ( blind)  som tidligere beskrevet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for råd - komfuret er nu sat til. Ved grundig konsultation af brugsvejledningen viser det sig faktisk at kogezonerne kan neddrosles ("power management") til 3,5 kW, hvilket nu er gjort. Indstillingen huskes også efter strømafbrydelse. Så vidt jeg og elektrikeren kunne resonere os frem til, så må ovnen have sin egen fase, mens de to sammenkoblede fase-ledninger begge går til kogezonerne. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis