Komfur og faser

Mit temmeligt gamle komfur gik i stykker med et smæld og jeg har fået installeret et nyt, tilkoblet med 3 faser direkte til dåse, dvs. uden komfurstik. Tre ledninger matcher tydeligt på farver: Grøn/gul (jord), Blå (0), og Brun (L2?). De er således forbundet. De resterende ledninger er i dåsen (a) sort og (b) sort med hvid stribe, og fra komfuret (a) sort og (b) grå. Der sker dog det besynderlige, at kun ovnen virker, når a+a og b+b forbindes, mens kun kogepladerne virker når a+b og a+b forbindes. Kan der i denne situation drages tvivl om hvorvidt blå vitterlig er 0, eller er der en anden oplagt fejlkilde?

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må have fat i et multimeter og måle dig frem det, så kan du med sikkerhed sige hvad der er hvad og sætte ovnen korrekt til. 

Du bliver nødt til r sætte et billede af tilslutningerne i komfur og væg ind. Din forklaring er lidt svær at tyde præcis. Hvis den blå ikke er nul, vil du sikkert opleve at elektronikken er ødelagt. Din forklaring tyder på, at den blå er nul.



fase

Tak for foreløbige svar. Hvis det er lykkedes mig at vedhæfte billede, så kan I se den grøn/gule ledning og den blå ledning til venstre. Kl. 1 ses den sorte ledning, kl. 4 ses den brune, og kl. 7 ses den sort/hvide. 

Jeg er noget overrasket over målingerne, idet blå ikke udviser spænding til nogen af de øvrige kabler. I stedet er der følgende spændinger:

230V ml. grøn/gul og brun
230V ml. grøn/gul og sort/hvid
400V ml. brun og sort/hvid

Sort viser ingen spænding.

Når man ser på billedet ledes opmærksomheden hen på den sort/hvide ledning, der ser lidt overbelastet ud med runken isolering og sort aftegning på plastiken ved termineringen. Men målingerne peger ikke på problemer her.

Du skal under alle omstændigheder have fundet noget på den Nulleder. Der skal kunne måles 230 v til de 3 faser. 

Den sort/hvide har haft visse problemer, og det kan du ikke måle dig ud af, for den kan sagtnes føre den mikoskobiske strøm som dit måleapparat bruger. Noget andet er når komfur skal bruge strøm. 

Du kan jo mærke om skruen kan give lidt mere.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Så fik jeg en elektriker forbi. Han konstaterede desværre at vi kun har to faser tilgængeligt (jeg tog altså fejl, da jeg oprindeligt skrev at komfuret var sluttet til tre faser). Der er ikke ført mere ind til opgangen, så det står ikke lige til at lave om på. Samtidigt er komfuret rated til 7,85 kw, hvilket er godt 500 watt over hvad installationen med de to faser er dimensioneret til (2 x 16A x 230V = 7360). Det passer vist også nogenlunde med anvisning bagpå komfuret, hvor der angives 20A, hvis man tilslutter med to faser. Beskeden var samlet set, at jeg skal skaffe et nyt komfur. Jeg forestiller mig ikke at jeg kan returnere komfuret (til Skousen) med den begrundelse. 

Ved på skift af trække sikringer ud fra hver fase kan jeg se at alle fire kogeplader kan bruges blot med een fase. Det peger måske på at det er ovnen, der sluger strøm, og sandsynligvis pga. pyrolysefunktionen. Jeg havde faktisk bestilt en model uden pyrolyse, men Skousen ringede og sagde at de ikke havde den på lager, men at de kunne give mig et godt tilbud på et lidt dyrere model med pyrolyse. Det skulle jeg nok have takket nej til ... :-/ 

Det komfur ville jeg tilslutte uden bekymring. Det vil være meget usandsynlig at du bruger alle 4 kogeplader på fuld blus samtidig med ovnen. OG når du renser med pyrolyse så bruger du ikke kogeplader, da det kan lugte ud i køkkenet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ev elmand: Den tanke havde jeg også. Men risikoen består vel ikke i at bruge kogepladerne samtidigt med ovnen, da de øjensynligt fortsat er forbundet med to forskellige faser. HVIS det er ovnen, som er designet til to faser eller een fase med 20 A, så overbelaster jeg vel installationen ved blot at bruge pyrolysefunktionen. Jeg skal lige gøre klart, at jeg endnu er lidt usikker på om det reelt er ovnen eller kogepladerne, der bruger mere end een fase (dvs. om de to ledninger, der sættes en lus imellem for at reducere fra i alt 3 til 2 faser, begge forsyner kogepladerne eller ovnen).

Du skal skynde dig at beholde dit komfur, som er har en effekt på 7,85 kW. Det kører fint på 2 faser og nul. De 500 W større effekt, end den beregnede 7,36 kW, betyder ikke, at du ikke kan bruge komfuret. Grunden til det er, at du ikke bruger al effekten på samme tid. Din antagelse at alle fire kogplader kører på en fase er ikke rigtig. Ovnen tager ca. 3,6 kW med eller uden pyrolyse. Pyrolysen bruges ikke sammen med, at du har andet i ovnen, og det er er en ting, jeg ikke ville undvære. Så alt i alt ville jeg beholde det komfur, du har købt med en ovn med pyrolytisk rens. 


fase

 Selv ved 2 faser er det fordelt så det er 2 plader på 1 fase og ovn + 2 plader på den anden fase. der er ikke nogen enkeltdele der bruger 7,85 kw. Og komfuret bruger under ingen omstændigheder 20 A det er anbefalede sikringsstørrelse.

Og verden går ikke under véd at du knalder en sikring hvert 5. år f.eks.

Hov der kom Fabrin mig i forkøbet, men med præcis samme udmelding.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis