To hfi afbrydere i eltavle.

En undren. I vores nye hus fra 80’erne er der to hfi afbrydere i eltavlen. Det er et 3 plansrækkehus, med stue, første sal og anden sal. Øverste etage er af nyere dato hvor loftsrum er udnyttet. 

Der er ikke elsyn da det er andelsbolig. 

Nogen bud på hvorfor der er to hfi afbrydere?


Lmchm
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et bud kunne være, at den ene hfiafbryder er til de trefasede grupper og den anden til lysgrupperne. Mit bud er rent gæt, for der er flere kombinationsmuligheder. Du kan nemt finde ud af, hvordan kombinationen er ved at slukke for den ene og se, hvad der ikke er strøm på. I øvrigt er det fint, at ikke alt slukkes, fordi der afledning på en gruppe.


fase

Det er fuldstændig lovligt at have to eller flere (H)PFI afbrydere. Nu har du jo ikke sat et billede af din tavle ind, så opdelingen bliver rent gæt, men prøv at finde ud af, hvordan det hænger sammen.


fase

Det vil jeg gøre. Tak. 


Lmchm

vi har ligeledes 2 hpfi afbrydere, og det er lavet således at fryseskab har sin egen.

går hpfi’en pga overgang eller fejlstrøm i f.eks. opvaskemaskine, så går strømmen ikke til fryseren.

Annonce

Her hjemme har jeg 5 fejlstrøm relæer. En til hver etage, en til garage og en til udendørs el. Måske det ene af dit er til udendørs? 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Ikke blot er det lovligt. Faktisk er det pr. 1/7 2019 ULOVLIGT at opsætte ændre eller flytte en gruppe tavle hvor der er nu der mindre end 2 hpfi'er som for øvrigt også nu hedder rcd'er ( residual currdnt device). Det står direkte i ds 60364, afsnit 531.3.6, ds 60364 er den norm/standard der skal bruges når man installere elintalllationer i Danmark og EU for øvrigt den erstatter definitivt det der hed stærkstrømsbekendgørelsen sb6 som ikke gælder længere...

Tak alle. Jeg fik svar. 


Lmchm
NielsChr skrev den 01-07-2019 00:51:31

vi har ligeledes 2 hpfi afbrydere, og det er lavet således at fryseskab har sin egen.

går hpfi’en pga overgang eller fejlstrøm i f.eks. opvaskemaskine, så går strømmen ikke til fryseren.

 Det normale er at store frysere og lign , er at de kører uden om HPFI og med en direkte jord , så er man helt sikker ......................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis