Vand i haven

Jeg skal have lagt vand ind i min have. Vandslangerne er godkendt til drikkevand og skulle gerne kunne holde 30 år. Jeg vil dog gerne kunne skifte dem hvis det er nødvendigt inden og tænker derfor at slangerne skal føres i en form for rør, så jeg ikke skal grave haven op igen, måske noget armeret noget så jeg undgår at hugge vandslangen over hvis jeg skal plante i jorden. Men hvad hedder det rør/slange jeg er på udkig efter? Det drejer sig om små 25mtr og kommer til at ligge ca 20 cm under jord/fliser. 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

20 cm under jord er ikke meget, har du tænkt på frost


Der bliver lukket for vandet i vinterperioden, så frost burde ikke blive noget problem :-) Hvad hedder dem man bruger til kabler? 

Det kan være sådan noget - de fås i forskellige størrelser

Kabelrør



Gør-det-selv-mamma skrev den 30-06-2019 17:32:08

Der bliver lukket for vandet i vinterperioden, så frost burde ikke blive noget problem :-) Hvad hedder dem man bruger til kabler? 

 Så husk at du SKAL kunne dræbe dine rør, og huske at dræne dem inden den første frost, ellers er der god chance for at de sprænger. Gør dig selv en tjeneste at grav dem dybere. Gerne mindst 90. Ja det er et stort arbejde, men du bliver glad for det på sigt.


 

Vi skal vist helt tilbage i første halvdel af 80-erne hvor jorden var dybfrossent, og dengang nåede frosten "kun" ned i omkring 60 cm.    

Puhaa det var langt ned 😅 Det er sten hård ler, det vil blive noget af et projekt.

Hvis de skal tømmes hver vinter er der nogle betingelser du skal have opfyldt. 

Der skal være fald på røret hen imod en tømmehane. Du skal kunne lukke og lukke luft ind i modsatte ende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ved at hvis du kigger på Gardenas udstyr til havanding, der kan fås en drænventil som automatisk dræner rørerne når trykket falder - kræver selvfølgelig fald mod ventil, samt ligger i noget grus for optimale deænforhold..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis