beton til lille støttemur

hej folkens. skal til at lave lave en lille støttemur så jeg kan jævne plæne ud. den bliver ca 30 til 40 cm høj. der bliver brugt 14x14x21 bondesten til det. muren kommer til at være 13 m lang. 

ville hører om der er nogen der kan fortælle mig hvilken slag underlag jeg skal bruge til første række. tørbeton, støbemix eller noget helt andet. har selv tænkt på et par sække støbemix fra jemogkiks 0/8mm og lidt cement. men ved ikke hvilket blandings forhold der er bedst. 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der ville jeg nok ikke støbe noget. Grav 10-20 cm ned og fyld næsten op med stabil grus. det rettes af i toppen så det er vandret. Har du hældning må det  godt være vandret i trapper, hvis spring ned til næste " trin " kn blive 14 cm. 

Det stampes godt og oven over et lille lag sand til at rette det endelig af med.

Så kan du stille dine sten på det.

Hvis du støber så lidt i dybden, vil det alligevel knække når der er frost. Grus og sand sætter sig nogenlunde på plads igen hvert forår. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

troede bare at det skulle støbes for at kunne holde til trykket fra plænen/jordet der kommer bagved. 

Da du skriver "et par sække støbemix" og muren er 30 m så bliver det så tyndt et lag at det ikke har nogen betydning. 

Når man laver så lav en støttemur kan det godt holde hvis den har noget hældning indad imod plænen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

havde regnet med at lave et fald ind mod plænen lidt over 10%

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis