Bærende vinduespartier

Hej alle håber i kan hjælpe mig lidt.

Jeg har et hus fra 1966 jeg vil udbygge med ca 25 m2 hvor en udestue tidligere har været, og åbne ind til huset.

Åbningen vil være 5 m med mulighed for at sætte en stolpe så åbningen kun er ca 4m hvis det skal være.

Der er ifølge den oprindelige tegning bærende vinduespartier på de 5m jeg fjerner, der er dobbelt rem over vinduerne på 100x 200 mm og der er en lille nedbøjning på dem, så jeg ville en metode til at forstærke dem, der er ca 30mm imellem dem men der er ikke mulighed for at få noget imellem dem samt på indersiden af den ene.

Mit spørgsmål er om det er muligt og en god ide at bolte en jern U profil på den yderste rem med franske skruer ? Og lade den gå ca. 0,5 m ind over ydermuren som er mursten.

Håber mit spørgsmål giver mening

Taget på huset er decra 5m til midt tag

Taget på tilbygningen er tagpap 2 m til midt tag

Hvor Kasper 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror der står et 3” damprør skjult et sted midt i vinduespartiet. Hvis der er nedbøjning på remmen, bærer vinduet jo ikke.


 

Det bliver lidt af en sag. Du bør konsultere en prof trælast eller spærfabrik, for at udregne dimensionerne på den limtræsdrager, der skal op. Det bliver en ret stor dimension, så der ryger lidt af loftshøjden og murene, til at lægge af på. Et er muligt, man kan lægge en H-jerndrager op, men det an de rådgive om.


 

Ja som beskrevet i min indlæg er der kun 200 mm derfor er limtræ ikke muligt fordi den bliver ca 400 mm derfor spørger jeg om der er nogle der ved om en jern u profil kan bruges ? Det kan limtræs leverandører ikke svarer på 😁

Med udgangspunkt i følgende:

Belastning 300 kp/m2, i alt 35m2, jævnt fordelt, 1 cm nedbøjning ( 1/500 ), spænd 500 cm, Elasticitetsmodul E = 2100000.

Medfører det et nødvendigt Inertimoment på 8138 cm4.

U-profil: NP-200 har 1910 cm4

U-profil: NP-300 har 8030 cm4

HEB profil  200B har 5696 cm4

HEB profil 220B har 8091 cm4

HEB profil 240B har 11259 cm4

I min optik vil det medfører en 240B jern-profil, medmindre belastningen kan reduceret lidt.

Annonce

Hej lyder meget teknisk 😀lækkert, 

Er det rigtigt forstået at du regner med 300 kg pr. M2 tag ?

Jeg tænker mere på at taget vejer ca 85 kg pr. M2 det er jo rimeligt let tag med decra ?

Er 1 cm nedbøjning det Man kan tillade ?

Man kan vel også trække de eksisterende to bjælker på 100x200 mm fra i regnestykket ? De er massive og ikke limtræ

Du kan godt bruge en heb 220 den skal bare forstærkes lidt med nogle lodrette skotter brand indækkes så er den klar. 

Eventuelt kan du vel stive det eksisterende af med noget 15mm fladjern der boltes på siden


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ja, 300 kp/m2. Alt incl. Tag, sne- og vindbelastning og egenvægt samt ukendt.

Bjælkerne 100x200, fra 1966, må betegnes som ikke klassificeret, derfor vil jeg ikke tage dem med i beregningen.

En 1/500 er almindelig gængs. Hvis nedbøjningen bliver større begynder det måske at skære i visse øjne.

Hvad andre siger/mener eller gætter sig til må de selv stå inde for.

Fiahgt skrev den 30-06-2019 13:21:16

Du kan godt bruge en heb 220 den skal bare forstærkes lidt med nogle lodrette skotter brand indækkes så er den klar. 

Eventuelt kan du vel stive det eksisterende af med noget 15mm fladjern der boltes på siden

 Hej jeg tænker bare at der ikke er en anlægsflade til en heb da den jo også er 220 bred og den yderste rem næsten er lige så langt ude som muren, jeg er mere til at forstærke den eksisterende rem med en u profil på højkant 200 mm hvis det det er en god ide ,kan bare ikke lige beregne u profilen for at se om det er nok ?

Bliver nødt til lige at korrigere:

du skriver 5m til midt tag! betyder det at spæret er 5m langt og ligge på en kipbjælke eller lign. eller er spærret 10m?

Et tagpaptag med fuld snelast vil typisk veje 130kg/m2! Når man så skal vurdere bjælkerne for brud, lægger man 50% sikkerhed til denne belastningen fra sneen, dvs 170kg/m2.

Det er det som bjælken skal kunne holde til for at der ikke sker et brud! 

Nedbøjninger er ikke et udtryk for bjælkens ultimative bæreevne, og denne vurderes derfor oftest for henholdsvis egenlasten alene og snelasten alene! Lad os her betragte begge laster samtidigt = 130kg/m2.

Succeskriteriet hedder L/400 -> 4m/400=10mm - Dette er ikke et krav men en anbefaling, og det er helt op til dig - som bygherre - hvor meget du vil tillade!

Hvis vi betragter dit tag med 5m lastopland til den ene side(?) og 2m til den anden, giver det en belastning over bjælken på 910kg/m. Hvis du designer din nye stålbjælke således, at den ligger over hele åbningen - (5m) med én understøtning 1 meter fra bjælkeenden - så vil du udnytte profilets indspænding over understøtningen og derved bliver deformationen ude i faget mindre (teknisk, I know!) Det betyder, at det tidligere nævnte nødvendigt Inertimoment på 8138 cm4, vil kunne reduceres til 755cm4!! En UNP160 har et inertimoment på 925cm4.

Dette er uden at medregne dine eksisterende remme. Det er fordi, at når du lægger et stålprofil op, så vil stivheden af dette være meget større end dine træbjælker (jeg antager de ligger ned som remme gør) og derfor vil belastningen på dem kun udgøre en mindre procentdel af den samlede belastning.

Men kan en UNP160 så holde til brudlasten? Ja, den vil være udnyttet ca 78%!

Så er det kun bæreevnen af din nye søjle (ca 55kN) og kapaciteten af dine vederlag som du skal have verificeret, men som du ser, kan det sagtens lade sig gøre!


 Certificeret Statiker

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis