Kanalventilator - hvordan?

Hej.

I huset har der været et gammelt 'genvex' anlæg som ikke virker mere. Men rørene ligger stadig på loftet.

Men da der ikke længere er nogen udsugning fra badeværelserne, har mulighederne været at lave ny rørføring og udsugning på hvert af de to badeværelser. Men jeg kom så til at tænke på, at den gamle rørføring er således, at "hovedudsugningsrøret" på loftet går lige forbi taghætten til afkast fra genvex anlægget (se billede). Så derfor vil det være forholdsvis nemt, at lave en lille ændring på rørføringen og så sætte en kanalventilator mellem udsugningsrøret og taghætten. Derved vil jeg uden større ændringer kunne få udsugning fra de to badeværelser (og bryggseret) .

Jeg kunne godt tænke mig, at der evt var et lille flow/udsugning konstant og ved tænding af lys på badeværelserne skal flowet stige. Det burde jo være nemt nok, hvis det bare var et enkelt badeværelse. Men hvordan gør jeg, når nu det skal styres fra to badeværelser? Som endda kører på to forskellige sikringsgrupper.... Skal der bruges noget relæ eller hvordan?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vil du ikke have et nyt genveksanlæg monteret?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tjek lige bygningreglementet på det punkt. Varmen skal genanvendes.

Rent styringsmæssig skal du have en hastighedsregulator på din ventilator. Enten med intern potentiometer eller ekstern. 

Så skal lys tændings ledningen fra hver af de 3 rum trække 3 små relæer, som så alle i parallel lægger fase over på den regulerede motor ledning.

Er der ekstern potentiometer kan dine relæer skifte imellem 2 potentiometre så du kan bestemme en basishastighed, og også bestemme en aktiv hastighed. Der er så mulighed for at skrue lidt højere op om sommeren, hvor luften indeholder mere fugtighed. 

Der kan eventuel også indsættes en timer eller hygrostat i kredsen, så det kører en tid efter lyset er slukket eller indtil poasdende lavt fugtighed er opnået


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej igen. 

Det giver god mening med et tidsrelæ så der kan være et forsinket tiltræk og frafald. Vil jeg kunne benytte et som dette? 

https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/en/_bedienung/MFZ12DDX_23001004-1_gb.pdf

Jeg tænker at sådan et relæ er potentialfri? 

(beklager at linket ikke er klik-bart) 

Annonce

Relæet er potentiale fri. Du skal bruge den første funktion RV hvor relæet trækker med det samme den får spænding ind og når spænding går væk (lys slukkes) starter tiden og relæ falder fra når denne er gået. 

Men det løser ikke hele problemet for du skal yderligere have 2 stk. enpolede relæer, så lystænding fra det ene badeværelse ikke blandes med det andet. Spolen får strøm fra hver bad til hvert relæ, Kontakt i de 2 relæer styrer så parallel din tidsrelæ,


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du tænker bare på et alm relæ som dette, ik? https://www.greenline.dk/k/elartikler/tavlemateriel/kiprelae-og-kontaktor/p/relae-ac-1pol


Ja det er sådan 2  på 230 v du skal have med i kredsen. Lyset fra hver bad trækker et relæ (A1 og A2 ) og kontaktsiden ( 1 og 3 ) slutte styrestrøm til dit tidsrelæ.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis