Spær lige hvor emhætte skal hænge

Hej der ude.

Jeg skal til at sætte en væghængt emhætte op.

Men lige der hvor slangen skal gå op på loftet er der et spær. og det er lige midt i så tænker ikke jeg kan komme uden om inden under afdækningen fra emhætten.

Billedeviser spær og cirkel hvor emhætte skal hænge. Det er gitterspær.

Kan jeg lave en form for udveksling så jeg kan fjerne en stump af spærret.?

På forhånd tak.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Typisk er den medfølgende afdækning fra emfang til loft, bredere end slangen. Du har muligheden for at snitte op ved siden af spæret og lave en bøjning inde i “skorstenen” 

Dine spær ser formentlig/højst sandsynlig ud som vedhæftet pdf fil.

Ud fra dit foto ser det ud til at emhætten skal hænge på ydervæggen.

Hvis du vil lave en udveksling skal du have fjernet noget af både Spær, Fod  og Lasker.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Men men men! Det bliver en meget bekostelig affære, hvor du er nødt til at fjerne noget af taget, for at kunne komme til ved spærfoden.

Som ULDAL skriver, en "forkrøbling" af udsugningens slangen vil være langt det nemmeste og hurtigst. Evt. med en pæn inddækning af "forkrøblingen".

Hvis SU laver det i glatte rør, sikrer du dig, at en slange ikke laver et knæk og sinker gennemstrømningen. Dine spær er sansynligvis kun 50-70 mm brede og skal du kompensere, kan det betale sig, at lade en smed lave en liiiidt bredere skorsten i poleret rustfri - eller hvad din nuværende er i. Men sav godt ud af loftet, så det er til at arbejde med. Husk at tape dampspærre og isolere rør.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis