Maling af sort træterrasse

Hejsa,

Jeg skal have malet en gammel sort træterrasse oppe i mit sommerhus. Den er blevet malet flere gange af tidliger ejer og skaller af nogle steder. Hvad er bedste fremgangsmåde?

Jeg tænker både nemmeste men også 'best practice'? Fx virker det som om tidligere ejer bare har malet over der hvor den skaller. 

Har forsøgt at finde svar på både google, bing og herinde! 

Hejsa, Jeg skal have malet en gammel sort... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kaempekran skrev den 27-06-2019 20:04:1 


Og hvad er dit argument for det? Hvis man bruger en højtryksrenser omhyggeligt er det lige så sikkert som alt andet. Folk renser endda biler med en højtryksrenser. 

Du kan ikke sammenligne metal (biler) og træ (terrasser).

På træ risikerer du at presse urenheder ind i træet. Det findes der kilometervis af dokumentation for.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Fulddækkende maling på træ på vandrette flader kan næsten kun gå galt. Jeg har aldrig lykkedes med at få det til at forblive pænt, og sidde fast, det bobler op. Jeg bruger kun lasserende (tror jeg det hedder). Til gengæld skal det males oftere.



Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Rantzau skrev den 27-06-2019 20:25:02


Du kan ikke sammenligne metal (biler) og træ (terrasser).

På træ risikerer du at presse urenheder ind i træet. Det findes der kilometervis af dokumentation for.

 Det var mere mht til lak. Folk med dyre biler kører ikke deres bil i vaskehal fordi den får ridser. Prof bilvaskere vasker altså med højtryksrenser. Så længe man bruger den omhyggeligt med en rigtig dyse. Man presser ikke urenheder ind i træet da en slibning vil gøre det samme. Derfor er det altså forkert at sige at man aldrig må højtryksrense træ. Når man højtryksrenser træ kommer det til at stå råt og “åbent” altså mere modtageligt for skidt og vand. Derfor er det ikke en god ide hvis det ikke skal efterbehandles.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Det er et dårligt råd at vedblive at anbefale højtryksrensning af træ. 

Det er heller ikke korrekt at slibning presser urenheder ned i træ på samme måde som højtryksrensning. Alle der har fugtet et slebet bræt, har ved selvsyn oplevet hvordan ligning og cellulose reagerer. Der er intet sammenhæng med valg af dyser og faste slibemidler. 

At højtryksrenset træ står åbent og råt, skyldes udvaskningen som nu er modtagelige for råd og svamp. For nåletræ gælder desuden, at de bundne fungicider i cellerne er væsentlig mere holdbare end den hattelak der efterfølgende smøres på.

Højtryksrensning af biler er i denne sammenhæng irrelevant.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også