Maling af sort træterrasse

Hejsa,

Jeg skal have malet en gammel sort træterrasse oppe i mit sommerhus. Den er blevet malet flere gange af tidliger ejer og skaller af nogle steder. Hvad er bedste fremgangsmåde?

Jeg tænker både nemmeste men også 'best practice'? Fx virker det som om tidligere ejer bare har malet over der hvor den skaller. 

Har forsøgt at finde svar på både google, bing og herinde! 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo en god regel at fjerne al løs gammel maling. Ligeledes er det at slibe let så den nye maling kan hæfte.

Jeg ville nok give det en hurtig tur med en stålbørste. Det kan ih ertfald hurtigt fjerne det meste løse.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du kan vælge at højtrykrense den eller skrabe det løse af med et skrabejern og køre på med en excentersliber. Grund bart træ med grundingsolie og så giv det et eller to lag maling. Vil sige at malede terasser skal vedligeholdes årligt med et lag maling


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for svar.

Kermit_369: Det er ikke meningen jeg skal fjerne alt det gamle, kun det sorte? Med en alm stålbørste?

Kaempekran: Jeg har hørt man ikke må bruge højtryksrenser på terrasse - kan ejg godt det? Mener du så at jeg skal have fjernet alt den gamle maling, inklusiv det der ikke er løst? 

djman skrev den 27-06-2019 19:46:53

Tak for svar.

Kermit_369: Det er ikke meningen jeg skal fjerne alt det gamle, kun det sorte? Med en alm stålbørste?

Kaempekran: Jeg har hørt man ikke må bruge højtryksrenser på terrasse - kan ejg godt det? Mener du så at jeg skal have fjernet alt den gamle maling, inklusiv det der ikke er løst? 

 Kommer an på hvordan du bruger din højtryksrenser. Nogle vil nok sige det er en dårlig ide. Jeg mener det er en holdbar løsninr hvis den er fyldt med alger osv.

Du skal kun fjerne den løse maling og så slibe det en gang. Bare en let slibning medmindre den er meget medtaget.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Brug ALDRIG en højtryksrenser på træ uanset maling. Det er den sikre vej til acceleration af nedbrydningen.

Brug en spartel eller skraber til at fjerne al løs maling. Groft sandpapir kan også anvendes til udglatning af overgange. Stålbørsten kan bruges, men med forsigtighed så træet ikke skades.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kaempekran skrev den 27-06-2019 19:56:01

 Kommer an på hvordan du bruger din højtryksrenser. Nogle vil nok sige det er en dårlig ide. Jeg mener det er en holdbar løsninr hvis den er fyldt med alger osv.

Du skal kun fjerne den løse maling og så slibe det en gang. Bare en let slibning medmindre den er meget medtaget.

 Den har ingen alger overhovedet faktisk. Dvs fx en excentersliber (grovhed?) en enkelt gang, noget grunder og så 1-2 lag maling?

Rantzau skrev den 27-06-2019 19:57:41

Brug ALDRIG en højtryksrenser på træ uanset maling. Det er den sikre vej til acceleration af nedbrydningen.

Brug en spartel eller skraber til at fjerne al løs maling. Groft sandpapir kan også anvendes til udglatning af overgange. Stålbørsten kan bruges, men med forsigtighed så træet ikke skades.

 Modtaget. Men missionen er kun at fjerne det løse maling - alt det andet får bare en tur med grunder og så maling igen?

Rantzau skrev den 27-06-2019 19:57:41

Brug ALDRIG en højtryksrenser på træ uanset maling. Det er den sikre vej til acceleration af nedbrydningen.

Brug en spartel eller skraber til at fjerne al løs maling. Groft sandpapir kan også anvendes til udglatning af overgange. Stålbørsten kan bruges, men med forsigtighed så træet ikke skades.

 Og hvad er dit argument for det? Hvis man bruger en højtryksrenser omhyggeligt er det lige så sikkert som alt andet. Folk renser endda biler med en højtryksrenser.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
djman skrev den 27-06-2019 19:59:38

 Modtaget. Men missionen er kun at fjerne det løse maling - alt det andet får bare en tur med grunder og så maling igen?

 Grund kun hvor træet står bart


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Kaempekran skrev den 27-06-2019 20:04:49

 Grund kun hvor træet står bart

 OK - tak for råd

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også