Fjernvarme fremløbstemp påvirkning af regning

Hej

Jeg bor i en lejlighed i et stort byggeri med fjernvarme og elektroniske "fordampningsmålere" på radiatorerne.

Vi har fordelingstal efter størrelsen på lejlighederne.

Jeg har lige fået en god efterregning og sådan er det jo... Men jeg kan ikke lade være med at tænke på hvordan fremløbstemperaturen påvirker regningen i sidste ende? 

Når jeg måler tilgangsrøret på radiatoren når den har fået fuld gas i et stykke tid så siger den omkring 55-60 grader målt med laser. Jeg synes det lyder af lidt.

Det er faktisk så lidt at en helt ny radiator som er dimensioneret til rummet kører fuld gas for at lave 22 grader. 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fremløbstemperaturen måles ved indgangen til bygningen. Den falder så efterhånden som der forbruges.


 

"Fordampningsmålerne" måler på radiatorens overflade, så jo varmere radiator jo større varmeudgift. Beregningen er også afhængig af radiatorens hedeflade, så en stor radiator er dyrere i brug end en lille ved samme overfladetemperatur.

Der kan være flere årsager til at radiatoren ikke kan følge med. I har sikkert styring på fremløbstemperaturen til radiatorerne, således at temperaturen bliver højere jo koldere der er udenfor. Radiatoren burde "kunne følge med" så returvandet fra radiatoren bliver afkølet ordentligt. Har du et vindue stående konstant på klem, kan afkølingen let blive så stor at radiatoren ikke kan følge med. Samtidig bliver returtemperaturen på radiatoren for høj, hvis ikke gennemstrømningen er styret af en "begrænserventil".


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis