Ny bore/skrue maskine eller ny akku?

Hej

Min akku er helt flad nu, kan ikke oplades længere.

Jeg har det lidt svært ved at smide ting ud som virker, og som jeg har betalt 1600kr for, for 25 år siden :-)

Den er ikke brugt ret meget og jeg ved ikke om man har lavet mere holdbare boremaskiner den gang end i dag og derfor ved jeg ikke om jeg skal have en ny akku eller finde en ny boremaskine. 

Der er flere at vælge imellem i 1000kr klassen og en ny akku koster 700kr. 

Dvs. man kan få løse NiCd celler som er lodet sammen, så de passer til min maskine. 

Skal jeg have en ny boremaskine eller ny akku? 



Hej Min akku er helt flad nu, kan ikke oplades... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for input NielsChr og alle sammen.

Jeg har cyklet efter en Bosch, men jeg har valgt Metabo, i samme størrelse, kun fordi borepatronen har vippet mindst på Metabo, af alle dem jeg havde kigget på. 

Og så kan man klemme en 0,5mm bor i borepatronen. 

Den har større moment end den store,  højere omdrejninger, også 2Ah, er lettere og ligger godt i hånden.

Har haft den i et par dage nu og har boret lidt. Den eneste ulempe indtil videre er, at borepatronen ikke holder på et 10mm bor ordentligt.  Boret drejer rundt i patronen, når boret kiler sig fast i træet. Men jeg borer ikke 10mm huller, så det går nok :-)

Hvad skal jeg så gøre med min rustikke metabo ? Jeg har det ikke godt med at smide den ud :-) 

Kan den sælges? Kan den ombygges til en røremaskine til brødbagning? :-) 



Jeg så en video på Youtube med en gut, der monterede sin skruemaskine til baghjulet på cyklen og derved lavede en el-cykel   



Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg har før adskilt batterier, og taget celler fra flere batterier, og brugt de bedste, så jeg kunne samle et batteri der virker.

Ofte er de kun nogle af cellerne der er døde.

Vedrørende 10mm bor, så kan du file/slibe 3 flader, så kan boret ikke dreje rundt, med lidt forsigtighed kan man godt få det til at løbe lige. (men selvfølgelig bedst at få fladerne slebet i en maskine)

Det har jeg brugt til snittape, da de er så hårde i skaftet, at borepatronen ikke kan bide fast, jeg bruger ofte akku maskinen til at skære gevind med tappe op til 12 mm

Ofte var borepatronerne på de gamle maskiner, af meget bedre kvalitet, så måske du kan flytte den gamle patron, over på den nye maskine.  (eller gemme den game patron, til senere hvis den nye bliver så slidt den ikke kan tage de små bor.)


Vi prøver igen, i morgen --

Tillykke med valget, det er oplagt at købe metabo når nu du var glad for den forrige.

Den nye mærker du formodentlig som en mærkbar bedre maskine.


Den gamle kan du evt genbrug i et stationært setup hvor du tilslutter den til en strømforsyning fra en bærbar computer...de har ofte fra 16 v og op find en med så.lav spænding som muligt og sats på maskinen kan holde til det.

Den kan så måske bruges f.eks med en poler/slibe rondel, som en fast monteret søjlebore, fræser eller andet du lige står og mangler


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis