Ny bore/skrue maskine eller ny akku?

Hej

Min akku er helt flad nu, kan ikke oplades længere.

Jeg har det lidt svært ved at smide ting ud som virker, og som jeg har betalt 1600kr for, for 25 år siden :-)

Den er ikke brugt ret meget og jeg ved ikke om man har lavet mere holdbare boremaskiner den gang end i dag og derfor ved jeg ikke om jeg skal have en ny akku eller finde en ny boremaskine. 

Der er flere at vælge imellem i 1000kr klassen og en ny akku koster 700kr. 

Dvs. man kan få løse NiCd celler som er lodet sammen, så de passer til min maskine. 

Skal jeg have en ny boremaskine eller ny akku? 



14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo et valg du selv skal træffe..

Jeg stod i samme situation for nogle år siden, og valgte at købe nyt, det er jeg glad for i dag, da jeg efterhånden har fået flere forskellige maskiner, der så bruger samme batterier..


Vi prøver igen, i morgen --

Hvis du kun sjældent bruger din boremaskine, vil jeg anbefale en boremaskine med ledning. Den er altid klar til brug, og kan holde i rigtig mange år. Eneste ulempe er ledningen, men i de fleste tilfælde er det kun en lille gene.

Akkumaskiner skal helst bruges jævnligt, og en levetid på 25 år er yderst sjælden.


Søren O

Kender godt dilemmaet med at enten reparere noget gammelt eller smide ud og købe nyt men i dette tilfælde ville jeg købe en ny. Grunden er at der er sket rigtigt meget inden for accuboremaskiner de seneste 25 år og en moderne kulløs maskine med Li-ion batterier er lysår bedre end den maskine du har. 

du skal IKKE renovere den gamle - det kan desværre ikke betale sig.

du kan få en rigtig lækker 12volt maskine i blå bosch serie som vil være langt BEDRE end din nuværende og vil holde de næste 25 år.

dertil muilghed for evt at udvide med andre redskaber hvis du løber tør for julegave ønsker/ideer.

søg efter deres gsr 12 eller evt gsb 12

regn med at slagbor kun kan bruges til mursten og ikke beton, om slagboremaskine giver mening for dig ved jeg ikke


deres pro 12 volt serie er vist i det prisleje du ser i

f.eks. denne inkl 2 batterier og bit/bor til 899,-

https://www.carl-ras.dk/bore-skruemaskine-gsr-12v-li-2x2-0-ah?product=39004426/39004426

jeg ville i øvrigt ikke spare 250 kr på noget som evt er billigere end ovenstående - dels holder det ikke så længe og i bedste fald har du kun sparet 10 kr ekstra om året for at have noget billigt bras isted for noget lækkert værktøj


Stod i samme dilemma med en 12 volt DeWalt skruemaskine. Hos Batteribyen.dk fandt jeg et NoName batteri. Jeg tog chancen. Det var mere powerfuldt end det gamle og holdt maskinen ud. Det kostede 350,-.


 

Annonce

Nogen gange er det automatikken i laderen, der ikke accepterer ladning, fordi batteriet ikke tager mod strøm eller andet, - måske kan batteriet vækkes til live med et ordentligt knald fra en svejser e.l., men smækket kan også lige såvel være deres endelige. Den akkumaskine du viser, ville jeg ikke redde, men mange andre nyere maskiner med dårlige nica-celler er Uldals forslag ingen dårlig ide.  Jeg har fundet flere gamle celler i elektronik container - de skulle jo egentligt også afleveres i batteri afdeling..  Ville aldrig betale x-tra for akku slag, da en borehammer med ledning er det eneste brugbare for mig.  


 

Mange tak for alle jeres svar.

Det bliver så en ny maskine, med børsteløs motor, Li-ion akku og uden slag.  Jeg har en med ledning i forvejen , den ligger et eller andet sted nede i kælderen, den er bare for stor til mine små projekter.

Men hvad jeg skal vælge, det.... jeg har kigget på det i flere dage.

Jeg har brugt min til at bore i mange forskellige materialer. Træ, alu, stål, plastik, pcb, men også et par gange i mursten ( en nødløsning, til rawplugs), med stålbørste på, med en roterende fil, trappebor... dvs. til mange mindre hobby projekter, ikke til at bygge huse med :-)

Men jeg borer mange gange 1mm huller og det begrænser lidt, , fordi de fleste borepatroner kan tage 1,5 - 10mm bor. 

Min patron kan tage bor fra 0,5mm til 10mm, så jeg også har brugt den til at bore små huller i printplader og vil gerne fortsætte med det.

Jeg har set et par reparations videoer, hvor de udskifter borepatron kuglelejer i planetgear huset på nyere boremaskiner. Mange gange er der slør samme sted på nye boremaskiner og det bliver værre med tiden. Det skal jeg ikke have. Man kan hurtig knække 0,5 - 1mm bor hvis borepatronen ikke kører præcist.  Min Metabo har klaret det fint, uden slør i 25år, men den trænger til en opgradering. Den er ikke særlig ergonomisk og måske lidt tung, dårligt fordelt 1,8kg.  Akkuen er færdig, det kan jeg se på opladnings tid. For et par måneder siden kunne den oplades på 15 minutter og bore 5 huller i træ på en opladning.

Den Bosh som NielsChr har foreslået, ligner mere en skruemaskine. Jeg vil helst have et nummer større , med akku i bunden, men om det skal være Bosch, ved jeg ikke. 

De har sikkert både mere og mindre holdbare modeller. Jeg kan bare huske at min lokale cykelsmed har købt en Bosch for 600-700kr som var holdt op med at virke efter 3 uger og har så købt en Dewalt, som har klaret alle opgaver på værkstedet, som at løsne og spænde gamle skruer. 

Jeg synes ikke der er ret mange Dewalt tilhængere på her forum :-)

Jeg har kun prøvet at bruge deres stiksave for 10 år siden.  Det har været som at stå med en hidsig borehammer.  De har hellere ikke ret mange modeller med en borepatron som kan tage 1mm bor, så det bliver nok ikke DW.

Jeg har på fornemmelsen at Carl Ras ikke sælger dårlige maskiner.  De sælger til håndværkere som bruger dem hver dag, så det bliver måske en af deres boremaskiner. 

DLG skrev den 30-06-2019 22:13:55

Jeg synes ikke der er ret mange Dewalt tilhængere på her forum :-)

 

Jeg sværger til DeWalt og har gjort det i mange år. Min nuværende DeWalt skruemaskine (med slagfunktion) er et par år gammel og gør det fantastisk. Den kan tage bor fra 1mm til 13mm. Den er super praktisk med slagfunktion, som er god når der skal bores i hårde mursten. Der er også indbygget kraftig LED-lys, som kan lyse på to forskellige niveauer. En lille knap og tre mindre LED på batterier viser hvor meget strøm der er tilbage. Jeg har i øvrigt tabt maskinen to gange ned på betongulv fra en høj stige (ca. 2,5-3 meters højde), hvilket den uden problemer har holdt til :-)

Jeg har fornyeligt købt en DeWalt borehammer, som anvender samme batterier. Jeg overvejer at udvide med en DeWalt hækkeklipper til samme batterier :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ja, så er Dw tilbage på ønskelisten :-)

Jeg må prøve dem i en butik.  Efter den japanske oprydningsguru Marie Kondo instruktion :

"– Sid med tingen. Hav fysisk berøring med den. Det handler om at mærke efter: Hvad gør den ved dig? Hvordan har du det med den? Bringer den dig glæde? "  

I min tid på et autoværksted har vi altid fået værktøj fra Wurth.  Jeg måtte købe et par værktøjer til mig selv, de kunne ikke slides ned på værkstedet.  Jeg kan se de sælger boremaskiner. Den ene virker lidt bekendt.....ok, Bosch sælger dem også, bare i en anden farve :-)



både bosch og dewalt har billige udgaver som udelukkende er lavet for at konkurrere på pris - også i deres pro serier.

(ovenstående billede er af deres billige li2 udgave...not to go)

en bosch eller dewalt er således ikke bare en bosch/dewalt så gå ikke blot efter navnet men også modellens nummer og mere specifikt en af deres børsteløse modeller.

personligt bruger jeg mit værktøj rimmeligt pro, selv om jeg blot er lds. de skånes ikke og jeg køber både bosch og dewalt maskiner ti brug for hus byggeri og snedkeri.

og erfaringen viser det ikke kan betale sig at spare....

jeg linkede til 12 volt maskinen fordi du skrev at du ikke brugte den meget og var interesseret i et billigt alternativ til renovation af din gamle.

her vil netop bosch 12v serie dække præsist det behov inden for budgettet og i deres blå serier hvor slør m.m. er noget du skal se i vejviseren efter.

jeg vil også blive overrasket hvis du ikke ville mærke det som en opgradering i forhold til din tidligere metabo som sikkert også er 12 volt...

det er ikke blot en skrue maskine.

hvis du har behov for at skrue 6x120mm skruer eller større (hus byggeri), så giver jeg dig ret i at 12 volt ikke er nok, her er 18volts udgavens moment meget bedre og de spiser selv meget store og lange skruer som børn spiser slik.

mht. dewalt/bosch så er netop boremaskinen bosches trumf, mens dewalt har mange andre maskiner som slår boschen

boschens fordel (12 og 18 volt) ved boremaskne er dens korte længe som gør den bedre kommer til hvor pladsen træng.

dewalt vinder på udvalg, det er f.eks. pt. slet ikke muligt at få en batteri drevet sømpistol i bosch eller batteri kap gering for den sags skyld.

hvis man kun ser efter en boremaskine ville jeg gå efter bosch, hvis du vil have større udvalg så gå efter dewalt, makita m.m.

i øvrigt er bosch bit/bor ikke de bedste, her skal du istedet gå efter f.eks. dewalt.

så verden er ikke så sort/hvid.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis