Byggetilladelse

Skal igang med at inddrage loft til værelse.
Selve byggeriet er simpelt.
Den eksisterende varme installation bibeholdes.
Der er allerede gulv.

Så det eneste jeg gør er:

1. Efterisolere
2. Isætte en række veluxvinduer (5mm for smalle som flugtvej)
3. Laver en ekstra flugtvejsdør i den ene gavl. (man kan herfra gå ud på et gang tag)
4. Opsætte en vindeltrappe

Det skal der så søges byggetilladelse.
og det har jeg så lavet tegninger og beskrivelser til.

Men hvad når det skal færdigmeldes.

Nogle der har prøvet det?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1. Prøv om du kan få en dispensation for de 5 mm til flugtvej. Læg det ind i byggeansøgning. Klarmelding? Spørg kommunen når du har fået tilladelsen. Jeg mener det blot er en melding på nettet.


 

Hvis du har søgt byggetilladelse via Byg & Miljø, så skal du også melde opstart og færdigmelde der. Med den måde som det er bygget op på nu, så skal man i forbindelse med ansøgningen selv afkrydse hvilke kapitler i bygningsreglementet der er aktuelle for ens projekt, og når man færdigmelder skal man så dokumentere at man har overholdt de punkter. 

Det er i det hele taget blevet noget langhåret at søge byggetilladelser, og der er skubbet mere i retning af at man skal have en rådgiver med på råd. Med det nye bygningsreglement er der nemlig åbnet op for at kommunerne ikke længere skal byggesagsbehandle - i stedet vil det være certificerede rådgivere der skal godkende det brand- og konstruktionsmæssige (når certificeringsordningerne en gang er klar). Derudover er selve ansøgningsprocessen blevet mere indviklet end tidligere. Derfor vil man i de fleste tilfælde skulle have en rådgiver med på sidelinjen.

Jeg er enig med NikolajBo. Det er blevet besværligt og omstændigt at søge byggetilladelse. Det nemmeste er dog at få søgt byggetilladelsen. Det svære kommer i at man ved færdigmelding skal dokumentere at man overholder de kapitler i BR18. Det kan være langhåret og du må ikke tage bygningen i brug før denne dokumentation forelægger. Hvis man ikke selv har styr på sådanne skal man have en rådgiver med ind over.

Jeg ville dog starte med at snakke med den relevante kommune, for at få klarhed over hvilket kapitler de forlanger skal afkrydses. Nu færre kapitler, nu mindre dokumentation.

De fleste enfamilehuse og tilhørende bygninger uden stort erhverv, kræver ikke certificerede rådgivere. 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis