Fra stald til kontor - eller et anneks?

Hejsa,

Jeg går og drømmer om at flytte - forlade byen og komme ud på landet - noget med lidt skov.

Samtidigt drømmer jeg om at tage min forretning med derud - altså noget kombineret bolig og erhverv, men prøver på at finde ud af hvad der er den bedste løsning - både økonomisk og praktisk.

Så ud over et hus, så skal jeg så bruge en tilbygning af en slags - og den skal være fuldt isoleret og opvarmet - altså lidt som en kontorbygning (gerne med te-køkken og toilet) - med højt til loftet.

Der er jo så to muligheder:
- Et nedlagt landbrug eller lign. hvor man går ind og renoverer en gammel staldbygning med isolering og hele pivtøjet.
- Et hus med en stor grund, hvor der så kan bygges et anneks.

Jeg skal bruge 100 kvm i hvert fald som udgangspunkt (men 300 kvm ville være sjovere ;) )

Er der nogen der kan give et fingerpeg om hvad løsning nr 1 vs. løsning nr 2 løber op i (hvis vi sådan taler gode solide løsninger - men uden at det er det dyreste af det dyreste). Bare sådan i runde tal (det er meget rart at vide om det er 100.000 - 1.000.000 eller 10.000.000 inden man kaster sig ud i alt for meget)

Jeg er ikke et sekund bange for at tage fat, men samtidigt er jeg heller ikke den store handy-woman, så jeg kan godt lave de mere simple opgaver - men skal nok have noget eksternt på til de mere teknisk krævende opgaver. 

På forhånd tak :)

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er så svært at svare på da der er stor forskel på kvaliteten af ejendomme, men et par hundrede tusinde kroner får da hurtigt ben og gå på. 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Natur skrev den 25-06-2019 17:42:40

Hej, Det kommer da også meget an på hvor du påtænker evt. at flytte hen.. en ruin på Sjælland kan koste det samme som en fed bolig i Jylland

 Jeg spørger jo ikke til prisen på boligen - jeg spørger på prisen på at enten lave en lade om til kontor - eller bygge et anneks ved siden af et hus.

Det løber vel op i 6.000-9.000 kr/m2 for begge løsninger. Mere hvis der skal badeværelse og køkken.. Håndværkeromkostninger svinger lidt mellem landsdelene.

De dyreste m2 er badeværelse og køkken hvor der er installationer mv. Hvis man kan udnytte badeværelse i stuebygningen giver det en besparelse, hvilket nok er lettest hvis man laver et anneks.

Jeg ville anbefale at bygge en helt ny træbygning. Selvom du renoverer, isolerer, installerer osv, vil stalden stadig være stalden, med sine gamle mure, sit gamle tag og lave døre. Utætte vinduer, gulv der lagt på jorden osv. Hvis du bygger en ny bygning, får du meget bedre indeklima, lavere omkostn8nger til energi og kan selv designe udseendet. Køber du en gammel landejendom, kan der godt være et issue mht kloak og vandforsyn8ng.


 

Annonce
uldal skrev den 26-06-2019 07:51:33

Jeg ville anbefale at bygge en helt ny træbygning. Selvom du renoverer, isolerer, installerer osv, vil stalden stadig være stalden, med sine gamle mure, sit gamle tag og lave døre. Utætte vinduer, gulv der lagt på jorden osv. Hvis du bygger en ny bygning, får du meget bedre indeklima, lavere omkostn8nger til energi og kan selv designe udseendet. Køber du en gammel landejendom, kan der godt være et issue mht kloak og vandforsyn8ng.

Har du nogen ide om hvad sådan en render op i pr kvm - i runde tal?

Nybyg på rå jord, hvor der skal laves tilslutninger, el, vand og varme. Funderes og støbes uden egen indsats, nok 3-400.000.


 

Hvis du har en gammel staldbygning med god lofthøjde, et godt murværk, ordentlig sokkkel og et brugbart tag (eller i hvertfald en brugbar spærkonstruktion), så er du godt på vej, og så ville jeg vælge at renovere. Hvad det så koster et svært at svare på, et renoveringsprojekt er jo ikke teknisk svært, det er bare en masse arbejde. Det kræver f.eks. ikke meget teknisk snilde at banke et gammelt staldgulv op, køre brokkerne ud, rette af og lægge flamingo, rionet og varmeslanger. Så kan du hyre nogle professionelle til at støbe gulvet, så det står snorlige. Det vil ikke blive specielt dyrt, men det forudsætter selvfølgelig at du kan lægge de timer det kræver.

BossLady skrev den 25-06-2019 18:31:06

 Jeg spørger jo ikke til prisen på boligen - jeg spørger på prisen på at enten lave en lade om til kontor - eller bygge et anneks ved siden af et hus.

 Beklager meget "Boss" - jeg er sikker på at jeg ikke bliver kunde i din forretning, med den tone.. jeg mener faktisk det er ret relevant, da du måske ved at flytte landsdel, slet ikke har brug for at bygge til/om.. og håndværkerne i forskellige dele af landet, også har forskellige priser...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 26-06-2019 16:58:11

 Beklager meget "Boss" - jeg er sikker på at jeg ikke bliver kunde i din forretning, med den tone.. jeg mener faktisk det er ret relevant, da du måske ved at flytte landsdel, slet ikke har brug for at bygge til/om.. og håndværkerne i forskellige dele af landet, også har forskellige priser...

 Jeg mente nu ikke nogen "tone" - men skriftsprog kan være svær måde at kommunikere på.

Du svarer jo at en ruin på Sjælland kan koste det samme som en fed bolig i Jylland - og det er jeg helt med på - men det var ikke rigtigt det spørgsmålet gik på. Og omend Sjællandske håndværkere er noget dyrere end Jydske ditto - så er det jeg efterlyser runde tal, ved hhv ombygning / nybyg - og det varierer næppe fra 100.000 i Jylland, til 1.000.000 på Sjælland, trods alt.

Jeg er også med på at den helt ideelle bolig i forvejen har både bolig og erhverv, helt klart og færdigt, så der hverken skal bygges om eller til  - men jeg har endnu ikke fundet noget der matcher det, på trods af en bred søgning. Så derfor kigger jeg på om eller tilbygning - og forsøger nu at finde et prisleje, om det ene bedre kan betale sig i forhold til det andet.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis