Fra stald til kontor - eller et anneks?

Hejsa,

Jeg går og drømmer om at flytte - forlade byen og komme ud på landet - noget med lidt skov.

Samtidigt drømmer jeg om at tage min forretning med derud - altså noget kombineret bolig og erhverv, men prøver på at finde ud af hvad der er den bedste løsning - både økonomisk og praktisk.

Så ud over et hus, så skal jeg så bruge en tilbygning af en slags - og den skal være fuldt isoleret og opvarmet - altså lidt som en kontorbygning (gerne med te-køkken og toilet) - med højt til loftet.

Der er jo så to muligheder:
- Et nedlagt landbrug eller lign. hvor man går ind og renoverer en gammel staldbygning med isolering og hele pivtøjet.
- Et hus med en stor grund, hvor der så kan bygges et anneks.

Jeg skal bruge 100 kvm i hvert fald som udgangspunkt (men 300 kvm ville være sjovere ;) )

Er der nogen der kan give et fingerpeg om hvad løsning nr 1 vs. løsning nr 2 løber op i (hvis vi sådan taler gode solide løsninger - men uden at det er det dyreste af det dyreste). Bare sådan i runde tal (det er meget rart at vide om det er 100.000 - 1.000.000 eller 10.000.000 inden man kaster sig ud i alt for meget)

Jeg er ikke et sekund bange for at tage fat, men samtidigt er jeg heller ikke den store handy-woman, så jeg kan godt lave de mere simple opgaver - men skal nok have noget eksternt på til de mere teknisk krævende opgaver. 

På forhånd tak :)

Hejsa, Jeg går og drømmer om at flytte - forlade... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
perhans skrev den 26-06-2019 11:14:32

Hvis du har en gammel staldbygning med god lofthøjde, et godt murværk, ordentlig sokkkel og et brugbart tag (eller i hvertfald en brugbar spærkonstruktion), så er du godt på vej, og så ville jeg vælge at renovere. Hvad det så koster et svært at svare på, et renoveringsprojekt er jo ikke teknisk svært, det er bare en masse arbejde. Det kræver f.eks. ikke meget teknisk snilde at banke et gammelt staldgulv op, køre brokkerne ud, rette af og lægge flamingo, rionet og varmeslanger. Så kan du hyre nogle professionelle til at støbe gulvet, så det står snorlige. Det vil ikke blive specielt dyrt, men det forudsætter selvfølgelig at du kan lægge de timer det kræver.

 Som sagt, så er jeg ikke blev for at bruge både tid og kræfter - hvis det giver mening. Hvis det f.eks er for at spare 50.000 kr - og kan laves i en sommerferie, så gør jeg det gerne - men hvis det er for at spare 5-10.000 kr - så vil jeg hellere tjene pengene på det jeg gør bedst mens en anden gør det de er bedst til - hvis det giver mening ).

Det med at lægge gulvvarme har jeg kigget på før, og tænker også det er noget der ligger inden for mine evner - jeg tror jeg er mere bekymret for isolering af vægge og tag - at få det lavet rigtigt (og så også så det ser pænt ud).

Og så er jeg bekymret for jeg ender ud med noget der bliver meget dyrere - eller tæt på det samme i forhold til nyt - jeg synes det er meget svært at overskue hvad sådan noget reelt koster ...

Hvis du er smart, så vent med at søge hjælp herinde, til du har et relevant projekt. Og for at følge tidligere meningsudvekslinger: du kan tro, der er stor forskel på Sjælland og resten af DK. Både hvad gælder indkøb og  - især håndværkere. Det kan være svært overhovedet at får et håndværkersjak. Og hvad angår din bemærkning om, at det ikke er prisen på boligen, der interesserer, så MÅ det være økonomisk relevant, ellers beder du vel ikke om et estimat på renovering/byggeri.


 

uldal skrev den 26-06-2019 18:16:52

Hvis du er smart, så vent med at søge hjælp herinde, til du har et relevant projekt. Og for at følge tidligere meningsudvekslinger: du kan tro, der er stor forskel på Sjælland og resten af DK. Både hvad gælder indkøb og  - især håndværkere. Det kan være svært overhovedet at får et håndværkersjak. Og hvad angår din bemærkning om, at det ikke er prisen på boligen, der interesserer, så MÅ det være økonomisk relevant, ellers beder du vel ikke om et estimat på renovering/byggeri.

 Jeg har helt styr på hvad jeg kan sidde for, og hvad jeg kan få for pengene - og hvor jeg kan få hvad så at sige - så den del er på plads.

Den del der ikke er på plads, er om det bedst kan betale (økonomisk og praktisk) sig med et hus med stor grund, hvor jeg kan bygge til - eller et om det er bedre med eksisterende bygninger som så renoveres.

Og det vil jeg gerne finde ud af / komme tættere på, inden jeg vælger hvilket hus jeg køber - så jeg træffer den rigtige beslutning.

Fjernet af moderator
(Årsag: Grimt sprog )
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 26-06-2019 18:28:02

 Hold da kæft du er en nedladende Quinde - og inden du beder mig om at "pisse af" - ja du fatter intet, og får forhåbentlig meget lidt hjælp med den attitude

 Det er absolut ikke min mening hverken at være nedladende eller noget andet - og så kunne det aldrig falde mig ind at bede folk om at "pisse af" eller noget lignende.

Jeg forsøger blot at uddybe hvad det er jeg reelt søger rådgivning til.

Det virker dog lidt som om du har besluttet dig for at læse en masse i mellem linjerne som jeg ikke skriver eller mener.  

Annonce

 Tænker det vist det er dig der har den forkerte nedladende attitude på - nu har læst alle trådstarters indlæg, og kan ikke lige se hvor hendes forkerte attitude skulle være? Hun spørger om hvad det koster i runde tal, og renovere en bygning kontra bygge nyt, så kan landsdelen måske være lige meget, om det er 20% fra eller til tror jeg ikke er så vigtigt for trådstarter - er mere prisforskellen mellem de 2 løsninger, og de rager nok ikke så meget om det ligger på Sjælland eller Jylland..

Slut herfra ned flg.: risikoen for et projekt i en gammel lade eller stald er faktisk stor, hvis man ikke har byggeteknisk erfaring. Hvis sine ambitioner og pengepung går efter en landbrugsejendom fra efter krigen, er chancerne større for reelle udbygninger. Noget andet er, at der rundt omkring ligger små perler af feks tidligere vognmænd, savværker, større tømrerforretnibger osv, der alle har nogle brugbare lokaler i gode størrelser. Men hvad så med boligen og omkransede natur?


 

uldal skrev den 26-06-2019 20:49:27

Slut herfra ned flg.: risikoen for et projekt i en gammel lade eller stald er faktisk stor, hvis man ikke har byggeteknisk erfaring. Hvis sine ambitioner og pengepung går efter en landbrugsejendom fra efter krigen, er chancerne større for reelle udbygninger. Noget andet er, at der rundt omkring ligger små perler af feks tidligere vognmænd, savværker, større tømrerforretnibger osv, der alle har nogle brugbare lokaler i gode størrelser. Men hvad så med boligen og omkransede natur?

 Og det er jo præcis det - jeg har jo et hus lige nu, ganske udmærket i forstæderne - jeg har også gode erhvervslokaler, liggende centralt - så det er ikke fordi jeg står og mangler det ene eller det andet - men jeg drømmer om noget andet, noget med lidt mere ro - og noget der ligger på samme matrikel, for at give en bedre balance :) (Virksomheden startede også på hjemmematriklen, men er i dag alt for stor til at kunne være der - og der er ikke mulighed for at udbygge).

De boliger jeg har fundet, som lever op til at der både kan være bolig og erhverv, ligger ikke i naturskønne omgivelser og omkranset af natur, men mere centralt (eller i industri områder), og så er der ingen grund til at flytte ...

Jeg har dog hverken travlt eller nogen deadline, så jeg kigger, overvejer mine muligheder og kigger lidt mere, hvem ved, måske dukker det helt rigtige op lige pludselig :) 

Held og lykke med jagten. Det er ofte sådan, at når man mindst venter det, så står man overfor drømmen! Så hug til! Livet er for kort til fnidder. Been there done that! Husk at spørge kommunen, om du må drive erhverv I din drøm! Pøj pøj.


 

BossLady skrev den 26-06-2019 19:04:44

 Det er absolut ikke min mening hverken at være nedladende eller noget andet - og så kunne det aldrig falde mig ind at bede folk om at "pisse af" eller noget lignende.

Jeg forsøger blot at uddybe hvad det er jeg reelt søger rådgivning til.

Det virker dog lidt som om du har besluttet dig for at læse en masse i mellem linjerne som jeg ikke skriver eller mener.  

 Tja - efter dine sidste indlæg - hvad tror du liige du får af input?? Hvis du ikke vi fortælle hvor/hvad du kigger efter.. suk..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis